District Merksem herinnert schepen Caluwaerts aan belofte

Op 25 november 2022

Het district Merksem heeft Antwerps schepen voor Openbaar Domein Erica Caluwaerts (Open Vld) gewezen op de slordige toestand waarin onze Merksemse straten worden achtergelaten wanneer er nutswerken hebben plaatsgevonden.

“Vaak worden nutswerken op het openbaar domein haastig opgevuld met minderwaardig materiaal. Dit creëert een wanordelijk en verloederd straatbeeld. Ook de Merksemse burger stoort zich mateloos aan deze gang van zaken.”, zegt districtsraadslid Jan Dumon (N-VA) die het districtscollege interpelleerde over deze schandalige werkwijze.

Merksems districtsschepen Jari Frensch antwoordde dat het districtsbestuur de bevoegde stadsschepen hierover reeds heeft aangesproken en haar op haar verantwoordelijkheid heeft gewezen om het Merksems openbaar domein na uitgevoerde nutswerken terug in de oorspronkelijke staat te herstellen.

“Het district investeert veel geld in de heraanleg en het onderhoud van het openbaar domein in Merksem. Wij zouden dus graag zien dat deze investeringen niet teniet gedaan worden door nutsmaatschappijen die werken uitvoeren op ons openbaar domein zonder dit in zijn oorspronkelijke staat te herstellen. Voor de zomer werd ons beloofd door de bevoegde schepen dat deze manier van aanpak herbekeken ging worden en dat de nutsmaatschappijen zelf instaan voor de definitieve herstelling. In september van dit jaar zou dit van start gegaan moeten zijn maar dat is tot op heden nog niet gebeurd. Wij verwachten dat mevrouw Caluwaerts snel de daad bij het woord voegt”, aldus districtsschepen Jari Frensch.

Ondertussen blijven de terechte klachten rond deze problematiek toenemen. N-VA Merksem blijft hopen dat de schepen alsnog het nodige zal doen om het tij te keren en de opgelopen schade laat herstellen.