Fietsbrug IJzerlaan vervroegd heropend

Op 12 september 2023, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

De fiets- en wandelbrug aan de IJzerlaan werd voor de vernieuwing van haar wegdek vanaf maandag 28 augustus volledig afgesloten. Door de gunstige weersomstandigheden zijn de werken sneller afgerond dan in de oorspronkelijke -ruime- planning aangegeven. De brug zal reeds vandaag, dinsdag 12 september heropenen, om 17.00 uur.  

De brug aan de IJzerlaan, over het Albertkanaal richting Merksem, wordt zeer intensief gebruikt. Daarom moest ze een nieuwe slijtlaag krijgen.   

Het verwijderen van de bestaande slijtlaag en het aanbrengen van de nieuwe moest gebeuren onder bepaalde omgevingseisen. De stad had daarom een tijdsvenster van 4 weken genomen waarbinnen de werken konden uitgevoerd worden. Door de gunstige weersomstandigheden heeft de aannemer goed kunnen doorwerken, waardoor fietsers en voetgangers de brug al vandaag vanaf 17.00 uur opnieuw zullen kunnen gebruiken, na 2,5 weken.  

Voor de nieuwe slijtlaag koos de stad voor een hoogwaardig 3-componenten epoxyharssysteem dat ook in Nederland als referentie geldt. Ook werden dagelijkse inspecties uitgevoerd zodat de uitvoering op de best mogelijke manier gebeurde. Op die manier wil de stad een zo lang mogelijke volgende levensduur garanderen.   

Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “Onze fietsers verdienen de beste infrastructuur, en daarvan zijn ze op deze fietsbrug alvast verzekerd. Ik wil de aannemer en zijn medewerkers bedanken voor hun werk.” 

Stap voor stap 

Eerst verwijderde de aannemer de oude slijtlaag tot op het onderliggende beton en staal. Vervolgens werd het beton opgeschuurd en het staal gestraald, om een goede hechting van de coating te garanderen. Het staal werd meteen voorzien van een primer om roestvorming voor te blijven. Daarna werden de opstaande kanten, brugvoegen en afwateringskanalen zorgvuldig afgeplakt om het volledige wegdek te kunnen reinigen. Eens dat gebeurd was zorgde de aanbreng van een polyestervlies dat de bestaande scheuren in de betonstroken werden overlaagd, zodat ze zich niet kunnen doorzetten naar de nieuwe slijtlaag.  

Daarna kon de nieuwe slijtlaag opgebouwd en afgestrooid worden met steentjes. In een laatste fase werd het overschot aan steentjes opgeveegd en alle tape verwijderd van de randen, brugvoegen en waterkanalen. Hierna was de brug opnieuw klaar voor gebruik. 

Brug sinds 2017  

De oude IJzerlaanbrug over het Albertkanaal werd in 2017 vervangen door een nieuwe fiets- en voetgangersbrug. Die sluit naadloos aan op de fietsroutes naar en rond de stad, zoals het Ringfietspad, het Singelfietspad en de fietsostrade van Antwerpen naar Essen. De brug is zo populair dat er nu, na zes jaar, een nieuwe slijtlaag moest worden aangelegd om de veiligheid van de gebruikers te blijven verzekeren.  

Koen Kennis - Schepen bevoegd voor financiën, mobiliteit, toerisme, middenstand en decentralisatie

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is