Koalatest voor elke kleuter in de derde kleuterklas

Op 1 september 2021

Als het van onze Vlaamse minister van Onderwijs Ben Weyts afhangt, moet elk kind dat naar het eerste leerjaar gaat, Nederlands spreken. Daarom zullen alle kleuters in de derde kleuterklas, vanaf het schooljaar 2021-2022 de Koala test moeten afleggen. Dit is een test waarbij de kleuters spelenderwijs hun taalniveau demonstreren.

Vanuit een 15 jaar lange ervaring als vrijwillig medewerkster, voorzitter van de oudervereniging/ vriendenkring van een school van het Stedelijk Onderwijs, sluit districtsraadslid Lia Somers zich hier volledig bij aan. ‘Gedurende al die jaren heb ik van zeer dichtbij kunnen zien, hoe moeilijk kinderen het hebben als ze het Nederlands niet beheersen. Op een bepaald moment werden er in deze school 38 nationaliteiten geteld. Ik zag, hoe de leerkrachten, samen met ondersteuningsleerkrachten, het beste van zichzelf gaven om anderstalige nieuwkomers op te vangen, en ze zo goed mogelijk de Nederlandse taal bij te brengen. Toch speelde de taalachterstand zelfs de verstandigste leerlingen nog lang parten, zeker wanneer de kinderen later waren ingestapt dan in het eerste leerjaar.

Ook thuis werd ik zelf met de problematiek geconfronteerd. Onze Zuid-Koreaanse adoptiefzoon kwam in België aan, enkele maanden voor zijn zesde verjaardag. Hij kon nog net drie maanden kleuterschool volgen en toen hij amper zes maanden in België was, moest hij naar het eerste leerjaar. Hij had het geluk dat hij onmiddellijk bij aankomst in een Nederlands taalbad werd gestopt. Hij moest onze taal wel leren, want wij kenden natuurlijk geen Koreaans. Hoe snel hij ook vooruit ging in het opnemen van zijn nieuwe taal, van de moeilijkheden die taalachterstand met zich meebrengen, bleef ook hij niet gespaard. Doordat hij zowel voor als na de school steeds met het Nederlands geconfronteerd werd, boekte hij toch snel vooruitgang, en werden zijn schoolresultaten met het jaar beter. Voor kinderen die dat geluk niet hebben, ligt het echt wel anders.

Daarom denk ik dat minister Weyts moet doorzetten met zijn plan om kinderen pas in het eerste leerjaar toe te laten als ze de  Nederlandse taal kennen. Ik zou er zelfs voor pleiten om nog een stap verder te gaan, en de leerplicht te brengen op 3 jaar. Op die manier zouden alle kinderen drie jaar kleuterschool doorlopen, ook de anderstaligen. In de kleuterschool leren kinderen zeer veel, ook een nieuwe taal leren ze veel sneller in de omgang met kinderen van hun leeftijd. Op het moment dat ze dan naar het eerste leerjaar gaan, zullen ze al een hele woordenschat beheersen en zullen de leerkrachten vele problemen bespaard blijven. De kinderen kunnen er alleen maar beter van worden en hun schoolresultaten zullen er zeker beter uitzien. Ik ben ervan overtuigd dat, het niet beheersen van de taal, zeer ontmoedigend werkt en dat die kinderen over een zeer groot doorzettingsvermogen moeten beschikken, willen ze slagen. Wij kunnen ze daarbij helpen door de regelgeving aan te passen.

Het ligt iets moeilijker wanneer kinderen op latere leeftijd instappen. We kunnen moeilijk kinderen van 9 of 10 jaar in het eerste leerjaar laten starten. Maar daar zouden taalbaden een oplossing kunnen bieden.

Naar mijn mening moet er ook dringend voor gezorgd worden dat de moeders van anderstalige kinderen, Nederlands leren. Dat zou al een aardige stap vooruit zijn. Ze zouden hun kinderen beter kunnen helpen met huistaken en ook de communicatie met de school zou er wel bij varen. Ik hoop dat de minister zijn plan verder uitwerkt zodat de toekomst van vele anderstalige instromers er rooskleuriger zal uitzien en dat vele leerkrachten gespaard blijven van vele problemen, wat maakt dat hun taak er ook veel aantrekkelijker zal uitzien.

Lia Somers - Districtsraadslid