Luc Bungeneers haalt herinneringen op aan Gaston Berghmans

Op 25 mei 2016

Uit Het Nieuwsblad van 24 mei 2016:

In Merksem werd Gaston in 1996 al gehuldigd met een Grote Stroboer, een ereprijs die wordt uitgereikt aan een verdienstelijke Merksemnaar. En in 2009 kreeg hij een bronzen standbeeld op het Victor Roosensplein in Merksem. Het standbeeld toont Gaston als Joske Vermeulen, zijn meeste bekende sketch uit Gaston en Leo.

Het district Merksem heeft voorlopig geen andere plannen ter ere van Berghmans. “We hebben Joske Vermeulen al. Op het Victor Roosensplein komen nu veel mensen bloemen neerleggen om onze komiek te eren”, zegt districtsvoorzitter Luc Bungeneers (N-VA).

Bungeneers was aanwezig op het vijftigjarig huwelijksjubileum van Gaston Berghmans en zijn vrouw Jenny in 2015. “Toen vertelde Gaston me dat hij de neef is van een andere Merksemse bekendheid: heilig Hermanneke. Herman Wijns overleed in 1941 op tienjarige leeftijd aan een hersenvliesontsteking. Hij zou mirakels verricht hebben en wordt hier nog elk jaar herdacht”, aldus Bungeneers.