Nieuwe bergingsvijver houdt Merksem droog

Op 15 mei 2003

De vijver heeft een opvangcapaciteit van 2.500 m³ en situeert zich tussen de Ganzemate, de geluidsberm en de woningen van De Strengen.

De stad investeert 59.000 euro in de vijver, die klaar zal zijn binnen twee weken. Dit is de zoveelste in een hele reeks maatregelen die de stad en de Vlaamse overheid troffen na de herhaalde waterrampen in Merksem. Eerder werd onder meer slib geruimd uit de Schijn en werd de pompcapaciteit in het zuiveringsstation IJskelder serieus opgedreven. Aan de Ganzemate werd enkele jaren geleden al een grote bergingsvijver met een capaciteit van 10.000 m³ water aangelegd.

,,Meestal staan ze droog, maar als de riolen weer eens onder druk dreigen te komen na hevige regenval, laten we het water in deze vijvers overlopen'',legt Eric Van Gastel van de dienst Werken uit. ,,Eens het waterpeil terug is gezakt, kan het water geleidelijk terugvloeien. De grote vijver heeft de voorbije maanden al herhaaldelijk zijn nut bewezen tijdens piekmomenten. In die mate zelfs dat het uitgraven van een tweede vijver zeker geen overbodige luxe is.'' (JA)