Paraplupolitiek? Nee bedankt, wij werken gewoon hard verder aan Merksem

Op 20 april 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

Op de districtsraad van 20 april stelde raadslid Sonja De Meyer (CD&V) een mondelinge vraag omtrent de staat van de Gabriël Theunisbrug (Sportpaleis) aan Wendy Simons, districtsschepen bevoegd voor mobiliteit.   Raadslid De Meyer hekelde de slechte staat van zowel voetpad, fietspad als wegdek en stelde dat het Merksems districtsbestuur te weinig of zelfs geen actie onderneemt om deze heikele toestand aan te pakken.   Eén collegelid kon wel op haar steun rekenen.   Schepen Karin Staes had namelijk in de krant samen met een Merksemse school aan de alarmbel getrokken om het dossier hogerop aan te kaarten.  Reden genoeg voor raadslid De Meyer om schepen Staes te erkennen ‘enige schepen die de ernst van de situatie inziet’.   Ondanks het feit dat raadslid De Meyer erkent dat dit dossier geen districtsbevoegdheid betreft, stelt zij toch dat het Merksems bestuur de paraplu opentrekt en haar verantwoordelijkheid niet opneemt.   Zo wordt onder meer verwezen naar het voorstel om tijdelijk een veerpont te voorzien, dat volgens raadslid De Meyer zonder meer werd afgevoerd.   Concreet werd in de mondelinge vraag dan ook gevraagd welke acties het Merksems districtscollege onderneemt om de toestand daar te verbeteren.

Het antwoord van schepen Simons was klaar en duidelijk.

“Dat u het inzicht in de ernst van de situatie afspiegelt aan het aantal keer dat iemand de krantenkoppen haalt, doet me vooral twijfelen aan uw eigen inzicht in deze dossiers.  Het ware werk gebeurt immers achter de schermen, niet op de voorpagina van de krant.   U stelt dat het Merksems bestuur aan paraplupolitiek doet?   Luister dan even goed naar wat er verwezenlijkt werd onder onze impuls op die desbetreffende Theunisbrug:

-enkele maanden geleden werden op mijn expliciete vraag de brokstukken op het voet-en fietspad van de Theunisbrug verwijderd.

-begin deze legislatuur werd onder impuls van het district en de Stad Antwerpen de plannen voor de brug gewijzigd.  In plaats van 1 rijvak in iedere richting, zal de toekomstige brug 2 rijvakken in iedere richting bevatten.  Deze bespreking was heel complex aangezien dit een enorme meerkost betekent voor de bevoegde partijen, maar het is door ons harde werk dat men toch op deze vraag is ingegaan

-reeds enige tijd geleden werden gesprekken opgestart met de Stad Antwerpen om samen met de bevoegde overheid te zoeken naar een oplossing voor het comfort van de zwakke weggebruiker tijdens de werken aan de Brug van den Azijn.   Het resultaat van deze bespreking uit zich in een vernieuwing van de verlichting van de oude brug, zodat we daar minstens de veiligheid kunnen verhogen.  Daarnaast wordt ook onderzocht of een (tijdelijke) asfaltlaag bovenop het huidige voet-en fietspad mogelijk is.

-de vraag tot een veerpont werd onderzocht, en is niet afgevoerd zoals u onterecht stelt.   Wel is deze gewoon praktisch onhaalbaar.   Het scheepvaartverkeer op het Albertkanaal op deze locatie is namelijk te druk; het zou onverantwoord zijn hier een oversteek tussen te organiseren.

Dat het niet optimaal is, dat zullen we niet ontkennen.  Maar dat wij aan paraplupolitiek doen en onvoldoende actie ondernemen om aan bovenlokale dossiers te trekken, is gewoon de zoveelste onwaarheid die hier wordt verkondigd.”

Schepen Simons licht hier graag nog verder toe: “De werken aan de Theunisbrug zullen starten zodra de werken aan de Deurnebrug  (beter bekend als Brug van den Azijn) volledig afgerond zijn.   De start der werken van de Theunisbrug is voorzien medio 2018.   Om de bereikbaarheid van ons district te garanderen, zal bij de werken aan de Theunisbrug trouwens steeds 1 rijvak in iedere rijrichting open zijn.   Opnieuw een maatregel die doorgevoerd wordt op vraag van het Merksems bestuur, in samenwerking met de Stad Antwerpen.  Paraplupolitiek?  Nee bedankt, wij werken gewoon hard verder door aan onze Merksemse dossiers.   Dat is namelijk wat men van ons als politiekers verwacht.”