"We sluiten het jaar af zonder schulden"

Op 31 december 2022

INTERVIEW MET DISTRICTSBURGEMEESTER

LUC BUNGENEERS

Districtsburgemeester Luc Bungeneers staat bekend als een kampioen in het maken van begrotingen. Hoe verteert hij de internationale, economische storm die we doormaken en zijn uw centen wel veilig in de handen van het districtsbestuur?

“Als districtsburgemeester moet ik nauwkeurig op de centen letten en dat voorzichtige financieel beleid zorgt er nu voor dat we niet hebben moeten schrappen in onze ambities. Meer nog, we schuiven besparingen niet af op onze bewoners of verenigingen. Zij zullen, dankzij ons beleid niets merken van deze besparing.”

Eerst moesten we corona verbijten, nu zitten we met een internationale economische crisis. Hoe bereidt u zich daar als districtsburgemeester op voor?

“Vergis u niet, er komen nog moeilijke tijden aan: energieprijzen en personeelskosten stijgen en dat heeft invloed op de prijzen van o.a. bouwmaterialen en grondstoffen. Omwille van die stijgende kosten heeft Merksem dan ook beslist om een aantal zaken naar achter te schuiven, waardoor de jaarlijkse rekening nog steeds klopt.”

U heeft zelfs uw stoute schoenen aangetrokken en de Vlaamse Regering aangesproken om meer geld voor Merksem vrij te maken?

“Dankzij het lobbywerk van het Merksems districtsbestuur hebben we ook dit jaar weer een aantal middelen kunnen bekomen van hogere overheden. Zo hebben we subsidies vanuit Vlaanderen ontvangen  voor het natuurbeheerplan van het Fort en er worden Vlaamse subsidies ontvangen in 2022 en 2023  voor de verkeersveilige maatregelen in de Du Chastellei en voor schoolroutes in de Moeshofstraat en Terlindenhofstraat.”

De fietsinfrastructuur in Merksem is ook merkbaar verbeterd?

“Daar hebben wij inderdaad serieus in geïnvesteerd. In 2023 en 2024 kunnen we ook beroep doen op 245.673 euro Vlaamse “Kopenhagen-subsidies” voor de aanleg van fietsinfrastructuur aan de Gruisweg en Catershoflaan en voor het verbeteren van de toegankelijkheid van het Zwaantjespad/Leegepad.”

In uw beleid valt ook op dat u veel geld vrijmaakt voor jongerenprojecten.

“We investeren royaal in speel- en sportterreinen: de budgetten voor het speelterrein Hof ter Heyde en het speel- en sportterrein Kastanjeboomplein worden verhoogd. De aanleg van de multifunctionele urban sports voorziening in het Fort wordt sterk verhoogd naar 325.000 euro zodat hier een knap project kan gerealiseerd worden. De afbraak van sporthal Roosendael is nog steeds gepland in januari, zodat we daar de langverwachte sportfaciliteiten met o.a. skate-infrastructuur  kunnen realiseren.”

En dan is er ook nog het nieuwe lokaal voor Scouts 24ste Sint Frans?

“De ondersteuning voor het nieuwe welpenlokaal van de scouts 24ste Sint Frans werd verhoogd van 75.000 euro naar 120.000 euro door de hogere kostprijs. In november zijn de afbraakwerken gestart, in de loop van volgend jaar kunnen de welpen terecht in hun nieuwe lokaal.”

Ook de parken en pleintjes worden vergroend en sommige straten krijgen een nieuw gezicht?

“De projecten van groenmakers worden verlengd en uitgebreid.  We ontharden Meereigen en Winkelstap. We zorgen voor een vijverbeheerplan voor Bouckenborgh en de gracht in het Hofke van Roosendael en de omheining en zitbanken aan de hondenloopzone Duvelshoek worden vernieuwd. Er zullen asfaltherstellingen gebeuren in heel wat Merksemse straten. Daarnaast lopen de voorbereidingen van de  heraanleg van de Catershoflaan, Gagelveldenstraat, Trammezandlei/Ridder Van Parysstraat, Rustoordstraat en Akkerbouwstraat verder. U ziet dat wij in Merksem alle middelen slim investeren en dat de rekening klopt zodat wij zonder schulden kunnen afsluiten. De Merksemenaar kan dus op zijn beide oren slapen.”