Zorgbedrijf Antwerpen opent nieuwbouw Melgeshof in Merksem met buurtfeest

Op 23 februari 2018

De nieuwbouw bij Melgeshof in Merksem is meer dan een woonzorgcentrum: behalve nieuwe, ruime eenpersoonskamers met eigen badkamer voor de woonzorgcentrumbewoners zijn er ook een dagverzorgingscentrum, serviceflats en een dienstencentrum.

Het eerste deel van de werken bij Melgeshof is afgerond. Op dit moment zijn al 88 eenpersoonskamers in het woonzorgcentrum en 37 serviceflats bewoond. Ook het nieuwe dagverzorgingscentrum en dienstencentrum ontvangen dagelijks klanten. Intussen werkt Zorgbedrijf Antwerpen voort aan het tweede deel van het nieuwbouwproject.

Persuitnodiging

Ook de pers is welkom op de plechtige inhuldiging met buurtfeest op zaterdag 24 februari vanaf 14 uur bij woonzorgcentrum Melgeshof, De Lunden 2, 2170 Merksem.

Woonzorgcentrum Melgeshof

In de nieuwbouw van woonzorgcentrum Melgeshof vinden bewoners ruime kamers en al het comfort dat senioren vandaag terecht verwachten. Zo is er in elke kamer een eigen rolstoeltoegankelijke badkamer met inloopdouche, lavabo en toilet en heeft elke bewoner een ingemaakte kast, een tv en een ijskastje. De bewoners konden ook zelf hun meubilair kiezen (tafel, stoel, kastje en/of zetel) of meubels meebrengen van thuis of hun vroegere kamer.

Op dit moment zijn 88 eenpersoonskamers in gebruik. Als ook de tweede fase van de bouw klaar is, zullen er 180 bewoners wonen in het nieuwe Melgeshof.

Kleine leefgroepen rond een woonkamer

In het nieuwe woonzorgcentrum wonen de senioren in kleine leefgroepen. Ze delen met 7 of 8 bewoners een eetkamer, waar de maaltijden als buffet worden geserveerd bij het ontbijt en het avondeten en waar ’s middags de potten op tafel komen zoals ze thuis gewend waren. Mensen bedienen zichzelf, scheppen bij als ze dat willen en worden geholpen indien nodig. Op elke afdeling zijn er ook een aantal zitkamers met enkele zetels, een televisie, spelletjes …

Nieuw dagverzorgingscentrum

Dagverzorgingscentrum Merksem verhuisde enkele maanden geleden van het oude gebouw naar het nieuwe Melgeshof. Het dagverzorgingscentrum ontvangt dagelijks tot 15 mensen die overdag zorg en ondersteuning nodig hebben en ’s avonds terugkeren naar huis. De vervoersdienst van Zorgbedrijf Antwerpen haalt de klanten van het dagverzorgingscentrum ’s ochtends op en brengt hen ’s avonds weer naar huis als ze dat wensen.

Serviceflats met alle comfort

In de nieuwbouw bevinden zich ook 37 serviceflats: het zijn rolstoeltoegankelijke flats met een lichte woonkamer, een ingerichte keuken, een moderne badkamer met inloopdouche en 1 of 2 slaapkamers. De flats zijn verhuurd of verkocht met een woonrechtcertficaat. Enkele flats zijn nog te huur of te koop.

De serviceflats die nu in gebruik zijn, zijn de eerste die in de nieuwbouw zijn geïntegreerd. In totaal komen er 90 serviceflats, die in de verschillende fasen van het bouwproject worden opgeleverd.

Dienstencentrum, ondergrondse parking en extra serviceflats

Bewoners van de serviceflats kunnen in dienstencentrum Tuinwijk, op het gelijkvloers van het nieuwe gebouw, terecht voor een lekkere maaltijd ’s middags en voor een beperkt aanbod diensten en activiteiten.

Op termijn wordt dit pop-up dienstencentrum vervangen door een nieuw dienstencentrum met een ruimer dienstenaanbod in een nog op te trekken gebouw op het terrein en binnenkort opent ook de ondergrondse parking.

Plechtige opening met buurtfeest

Zorgbedrijf Antwerpen opent de nieuwbouw van woonzorgcentrum Melgeshof, de nieuwe serviceflats en dagverzorgingscentrum Merksem met een buurtfeest op zaterdag 24 februari. Met onder meer een live uitzending door Radio Minerva en een optreden van Luc Caals. Iedereen is welkom.

Programma:

14 uur: Officiële inhuldiging in aanwezigheid van Fons Duchateau,

voorzitter van Zorgbedrijf Antwerpen

14 tot 18 uur: Live uitzending door Radio Minerva
16 tot 17 uur: Optreden Luc Caals

Het volledige programma is te bekijken op

www.zorgbedrijf.antwerpen.be/buurtfeestmelgeshof.

Verantwoordelijke: Fons Duchateau, voorzitter Zorgbedrijf Antwerpen