Afbraak IJzerlaanbrug: dreigend verkeersinfarct voor buurt Groenendaallaan

Op 4 februari 2011

De omgeving rondom de Groenendaallaan dreigt ten prooi te vallen aan sluipverkeer wanneer men ondoordacht zou gaan beginnen aan de afbraak van de IJzerlaanbrug. Ondanks de geplande afbraak van het viaduct tussen Merksem en Deurne zal de IJzerlaanbrug toch niet aan de sloophamer ontsnappen.

Niet over één nacht ijs
N-VA Merksem stelt zich de vraag in welke mate de plannen van de afbraak van de IJzerlaanbrug te rijmen zijn met de ambitieuze plannen die het gewest heeft met de Bredabaan. Na voltooiing van de heraanleg hiervan zal deze immers een autoluw karakter krijgen. Wanneer dan ook nog eens één van de belangrijkste toegangspoorten tot Merksem zou verdwijnen, dreigt de verkeersafwikkeling op de Groenendaallaan af te stevenen op een complete katastrofe. Zo zijn wij uiterst bezorgd over het mogelijke sluipverkeer in de straten rondom de Groenendaallaan, zoals de omgeving van de Campiniastraat, de wijk Ijskelder en de straten rondom de Gildenstraat.

Risico’s goed inschatten
N-VA Merksem is  te vinden voor het plan om het verkeer af te leiden via de Vaartkaai maar wenst dat de nodige maatregelen worden getroffen om het sluipverkeer uit de omliggende woonwijken te bannen. Wij achten het dan ook wenselijk dat men op voorhand goed zijn huiswerk maakt door de toevloed aan extra voertuigen duidelijk in te schatten.

Kansen voor verdere ontwikkeling
De vrijgekomen site kan bijdragen tot de heropleving van ons district. Toch wenst de Merksemse N-VA dat de bouwprojecten die zullen worden opgetrokken op de site van de IJzerlaanbrug  er mee voor zorgen dat de witte stadsvlucht gestopt wordt. Merksem kan zo weer de thuishaven worden van jonge tweeverdieners die onder de huidige omstandigheden liever kiezen om zich in de rand te vestigen dan in de Stad Antwerpen.