Anne Giveron: “Stad investeert in Antwerpse jeugd”

Op 20 november 2013

Anne Giveron (Merksem) is lid van de Antwerpse gemeenteraad. Zij zetelt eveneens in de commissie Jeugd, Leefmilieu en Dierenwelzijn. In deze hoedanigheid volgde zij de begroting van deze beleidsdomeinen op de voet.

Allereerst willen we inzetten op een kwalitatief en duurzaam vrijwillig jeugdwerk en degelijke en brandveilige jeugdinfrastructuur.  De bijna 200 erkende vrijwillige jeugdgroepen willen we blijven ondersteunen: financieel door subsidies, materieel via de uitleendiensten en inhoudelijk door de werking van de jeugddienst en de stadwerkers. 1,3 miljoen euro trekken we uit als werkingsbudget voor het vrijwillig jeugdwerk. Daarnaast komt nog eens jaarlijks 600.000 euro in infrastructuursubsidies.

Om ook kinderen, tieners en jongeren uit de meer kwetsbare milieus te laten kennismaken met het jeugdwerk, een sportclub of cultuuractiviteit, verankeren we de toeleidingsprojecten. Hierdoor krijgen deze kinderen, tieners en jongeren volop kansen om hun vrije tijd zinvol in te vullen en om competenties te ontwikkelen in een leerrijke omgeving.

Daarnaast sloten we met een dertigtal organisaties uit het professioneel jeugdwerk een tweejarige betoelagingsovereenkomst af. Het gaat om 6 stadswerkers, 2 speelpleinwerkingen, 10 jeugdcentra, 3 jeugdcompetentiecentra, 7 WMKJ’s, 1 jongerenmedia-agentschap en 1 jeugdwelzijnspartner. Zij bieden kinderen, jongeren en tieners een open en laagdrempelig vrijetijdsaanbod.  Tegelijk leren zij onze jongeren verantwoordelijkheid aan.  Ze leren hen om te gaan met diversiteit in de samenleving, om samen te spelen, leren en werken en brengen hen broodnodige arbeidsgerichte competenties bij en begeleiden hen naar de arbeidsmarkt. We trekken jaarlijks 7,3 miljoen euro uit voor deze uiterst belangrijke werkingen.

Kinderen, tieners en jongeren hebben ruimte nodig om te leven. Hoog op onze agenda staat de verbetering van de kwaliteit van de fysieke, maar ook de mentale leefomgeving van kinderen, tieners en jongeren.

• We kiezen ervoor speelbossen en toegankelijke avontuurlijke speeltuinen op loop- of fietsafstand voor gezinnen in te planten. Concrete plannen zijn er al voor de Arenaweide in Deurne en de Robinsontuin op Linkeroever. Jaarlijks voorzien we voor de heraanleg van bovenlokale speelterreinen 500.000 euro. Dat is inclusief het onderhoud van de bijna 200 speel- en skateterreinen uit de hele stad.
  • Voor de tieners en jongeren komen er enkele nieuwe of vernieuwde jeugdcentra. Het komende jaar zetten we alvast in op de Ankerrui, Rozemaai en Linkeroever. In Deurne startten we vanaf 2016 met een nieuw jeugdcentrum. Nog investeren we vanuit Jeugd mee in de nieuwe vrijetijdscentra in Hoboken en Zandvliet.
  • Jongeren moeten kunnen experimenteren, organiseren en improviseren.  De ervaringen die ze daarbij opdoen zijn van onschatbare waarde in hun verdere leven. Daarvoor is ruimte nodig en samen met een partnerorganisatie gaan wij hen helpen die multifunctionele ruimtes te vinden.

Tot slot moeten kinderen en jongeren een volwaardige gesprekspartner zijn. Want in hun jeugdig enthousiasme komen ze soms met verrassende ideeën en oplossingen. We zien een sterke jeugdraad als spil voor de inspraakmogelijkheden die jongeren in de districten en de stad kunnen hebben. Daarnaast willen we de komende jaren inzetten op andere vormen van inspraak. We kiezen voor een vernieuwd concept met drie pijlers: open inspraak, jeugdraden en sectoroverleg.

• Voor de open inspraak bouwen we het digitale inspraakinstrument OOR verder uit.
  • Daarnaast sporen we meer dan ooit jongeren aan via de jeugdraden hun mening te geven. De districtsjeugdraden krijgen extra ondersteuning.
  • De professionele jeugdwerkpartners willen we verenigen in een sectoroverleg.