Antwerpse politici richten Diamantclub op

Op 21 december 2010

Alle Nederlandstalige politici in de Kamer en de Senaat hebben gisteren een opmerkelijke mail gekregen waarin ze worden opgeroepen lid te worden van ‘De Diamantclub’. ‘In De Diamantclub willen we politici samenbrengen, die de waarden en de belangen van onze diamanthandel verdedigen’, staat te lezen in de uitnodiging. ‘We hebben het plan opgevat om met een informele groep van politici geregeld samen te komen in wat we ‘De Diamantclub’ noemen.’

De mail is verzonden in opdracht van N-VA-kamerfractieleider Jan Jambon. Hij is de zelfverklaarde voorzitter van De Diamantclub. De ondervoorzitters van De Diamantclub zijn CD&V-Kamerfractieleider Servais Verherstraeten (CD&V) en Kamerlid Willem-Frederik Schiltz (Open VLD).

De Diamantclub zou op 2 december zijn opgericht in het Huis van de Parlementsleden in Brussel. ‘We zijn er trots op voorzitter en ondervoorzitters te zijn’, zo ondertekenen Jambon, Schiltz en Verherstraeten.

Navraag bij de parlementair medewerker van Jambon, die de e-mail gisteren verstuurde, leert dat de uitnodiging ook verstuurd is naar alle Vlaams Parlementsleden. Voor het federale parlement zouden alleen de Nederlandstalige Kamerleden en senatoren zijn aangeschreven.

Het is opmerkelijk dat volksvertegenwoordigers zo openlijk oproepen in een ‘informele club’ de belangen van één bedrijfssector te verdedigen. Blijkbaar bestaat al langer een ‘bierclub’ die politici verenigt, maar die zou minder commerciële belangen behartigen.

In de vorige legislatuur was er al veel heisa over een wetsvoorstel dat het onderzoeksrechters moeilijk zou maken in fraudedossiers diamanten en andere ‘bedrijfsgoederen’ in beslag te nemen. Het wetsvoorstel was destijds ondertekend door Servais Verherstraeten en andere zwaargewichten zoals Bart De Wever (N-VA), Melchior Wathelet (cdH) en Renaat Landuyt (sp.a). Zowel de onderzoeksrechters als de procureurs-generaal schoten de wetswijziging af als een aanval op de onafhankelijkheid van de onderzoeksrechters in opdracht van de diamantlobby. Die lobby moest met lede ogen toekijken hoe het Antwerpse gerecht karrenvrachten diamanten in beslag nam in fraudezaken.

Uiteindelijk werd het controversiële wetsvoorstel - ondanks bemiddeling door het kabinet Justitie - gekelderd door de Raad van State omdat het inging tegen ‘de fundamentele rechtsbeginselen van het strafprocesrecht’.