Bewonersparkeren in Merksem breidt uit

Op 25 mei 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

Eind dit jaar opent de nieuwe Park&Ride-toren op de Keizershoek. Bovenlokaal werd beslist dat die betalend zal zijn. Om te voorkomen dat bestuurders van buiten Merksem hun wagen in de omliggende woonwijken zouden parkeren, voert de stad op vraag van districtsschepen voor Mobiliteit Jari Frensch het bewonersparkeren in. Merksemnaren die in de nieuwe tariefzone wonen, kunnen tot twee bewonerskaarten per woning aanvragen, zodat ze er gratis kunnen parkeren.

Het stadscollege keurde goed om de roze zone in te voeren in de wijken rond de Bredabaan en de omgeving rond ZNA Jan Palfijn. Zonder bewonerskaart parkeert u er de eerste twee uur gratis. Daarna betaalt u 0,70 euro per uur. Een dagticket kost 3,50 euro en er zijn ook opties voor een week- en zelfs maandticket. De zone is van kracht van maandag tot en met zaterdag van 9 tot 19 uur.

Parkeerdruk neemt af Districtsschepen Jari Frensch is positief: “De parkeerdruk in Merksem, en zeker in deze wijken, is enorm hoog. Veel mensen van buiten het district die de stad in willen, parkeren hun wagen in onze woonwijken om dan het openbaar vervoer te nemen. Hoewel wij het gebruik van openbaar vervoer toejuichen, geeft dat enorm veel overlast voor onze wijken. Dankzij het bewonersparkeren zal die parkeerdruk afnemen en zullen onze Merksemnaren makkelijker in eigen straat een parkeerplaatsje vinden.” De parkeerzone zal ingaan vanaf oktober 2021.

Districtsschepen voor Mobiliteit Jari Frensch en Antwerps Mobiliteitsschepen Koen Kennis