Bredabaan beter uitgerust voor zwakke weggebruiker

Met een rolstoel op pad gaan is in Merksem geen makkelijke klus. Je moet immers heel wat hindernissen overwinnen. Gelukkig is er bij de heraanleg van de Bredabaan rekening gehouden met de moeilijkheden waarmee rolstoelgebruikers geconfronteerd worden. Districtsraadslid David Dogge vroeg in de districtsraad aan bevoegd schepen Wendy Simons welke mogelijkheden het district Merksem heeft om ondersteuning te bieden aan handelaars die hun zaak wensen aan te passen aan de noden van rolstoelgebruikers.

Schepen Wendy Simons: “Bij de heraanleg van de Bredabaan is in grote mate rekening gehouden met de toegankelijkheid van de rijweg en voet- en fietspaden voor rolstoelgebruikers en minden mobiele personen. Het districtsbestuur promoot momenteel op actieve wijze de acties van en naar de winkeliers en ondernemers om met kleine ingrepen de toegankelijkheid van hun winkelpand te bevorderen. Zo stellen wij de handelaars bijvoorbeeld in kennis van het bestaan van de renovatiepremie  van de stad Antwerpen.”

In dat reglement is specifiek voorzien dat er een toelage kan bekomen worden voor het uitvoeren van werken die een pand beter toegankelijk maken voor rolstoelgebruikers en minder mobiele personen. “Al kunnen winkeliers door kleine ingrepen zelf de toegang tot hun pand verbeteren, zoals door het voorzien van een oprijplaat”, aldus districtsraadslid David Dogge.

Meer info over de renovatietoelage van de stad Antwerpen?