Capaciteit tram 2 en 3 verhoogt door grotere trams

Op 29 augustus 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

De Lijn wordt sinds het begin van deze regeerperiode intern hervormd zodat het bedrijf in 2020 de vergelijking met de privésector kan doorstaan. Nu komt de focus ook te liggen op de verbetering van de dienstverlening.   Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts maakt extra middelen vrij voor een uitbreiding van het aanbod op de drukste verbindingen, extra reizigersinformatie en meer gebruiksgemak. Al vanaf september wordt op een reeks drukke verbindingen het aanbod uitgebreid. Weyts: “Er gaat minder belastinggeld naar De Lijn, maar de belastingbetaler krijgt er een betere dienstverlening met meer aanbod voor terug”.

Het extra aanbod wordt op verschillende manieren gerealiseerd. Er kunnen gewoon xtra bussen ingezet worden in de spitsmomenten, maar voor Merksem is vooral van belang dat langere trams ingezet zullen worden op Lijn 3 (Merksem-Zwijndrecht).  Momenteel rijden daar trams van 30m lang, maar heel binnenkort zullen zij vervangen worden door trams van 45m lang.  Op het traject van tram 2 zullen dan weer extra trams ingezet worden.   Beide maatregelen zullen ervoor zorgen dat de capaciteit gevoelig verhoogt!

Daarnaast wordt ook bijna 10 miljoen euro geïnvesteerd in digitalisering, verbeterde haltes en verbeterde reizigersinformatie.  Zo verbetert de dienstverlening met digitale vervoersbewijzen zoals het m-ticket en de m-card en fysieke ‘touchpoints’ om aankopen te doen in Lijnwinkels. De passagiers kunnen ook rekenen op realtime reizigersinformatie, via een verbeterde app en nieuwe halteborden langs honderden drukke haltes.

Merksems districtsschepen voor mobiliteit, Wendy Simons, is blij met de extra investeringen in tramlijn 3.   “We dringen ondertussen al meerdere jaren aan op meer capaciteit voor deze tramlijnen.  De trams zitten namelijk overvol.   Als we willen dat mensen gebruik maken van het openbaar vervoer, dan moet dat betrouwbaar, betaalbaar en comfortabel zijn.   De uitbreiding van de capaciteit is dus zeker een stap in de juiste richting.   We zijn er echter nog niet helemaal: De Lijn heeft recent een belangrijke buslijn in ons district drastisch gewijzigd waardoor een belangrijke verkeersas niet meer wordt bediend.   Ik hoop dan ook dat ook daar snel de nodige stappen genomen worden.”, aldus Simons.