De roze bewonersparkeerzone werkt!

Op 8 februari 2023, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

Op 4 oktober 2021 werd op vraag van districtsschepen voor mobiliteit, Jari Frensch, de bewonersparkeerzone in Merksem uitgebreid. De straten rond de Bredabaan en de P&R-toren behoorden sindsdien tot de roze tariefzone. Niet-bewoners die willen parkeren in deze zone betalen €0,80 per uur terwijl bewoners tot twee parkeerkaarten kunnen aanvragen per woning zodat ze hier gratis hun wagen kunnen achterlaten.

De uitbreiding was noodzakelijk geworden nadat het duidelijk werd dat P&R Merksem betalend zou worden. Zo vermijden we dat de parkeerdruk in de woonstraten zou toenemen. Een eerste evaluatie van het projectgebied bewijst nu dat het invoeren van de bewonersparkeerzone werkt!

Uit het parkeeronderzoek, dat plaatsvond op verschillende tijdstippen en dagen in april van vorig jaar, blijkt dat de gemiddelde bezettingsgraad op 75% zit in de woonstraten. Dat is een daling van maar liefst 13% ten opzichte van een vorige meting in april 2021. Daarbij zien we dat het aandeel van de bewoners is gestegen en dat het aandeel niet-bewoners fors is gedaald met ongeveer 28%. Dit geeft aan dat het parkeerregime enkel een effect heeft op de niet-bewoners. Positief voor onze bewoners zegt ook districtsschepen Jari Frensch: “De wagens die van buiten Merksem komen, worden door deze tariefzone buiten de woonwijken gehouden. Die parkeerplaatsen in de straten zijn voorbestemd voor onze Merksemnaren die nu sneller een parkeerplaats vinden binnen deze zone, dichter bij huis en dat zonder een cent te betalen. ”

Die niet-bewoners vinden nu vaker hun weg naar parkings buiten de woonzones. De stijging op die parkings is echter klein en zorgt nog steeds voor een lage bezettingsgraad. Ook de P&R wordt vaker gebruikt als alternatief om de wagen achter te laten.

In conclusie: de cijfers liegen er niet om, de tariefzone werkt en dat al na 6 maanden. Voor N-VA Merksem is dit een duidelijk teken om de zone nog verder uit te breiden zodat alle Merksemnaren de vruchten kunnen plukken van dit effectief parkeerregime.

Jari Frensch - Districtsschepen bevoegd voor mobiliteit, publiek domein en ruimtelijke ordening