De Verandering wordt zichtbaar in Merksem: De volgende straten worden dit jaar aangepakt

Op 13 februari 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

2017 belooft een druk jaar te worden.  Er staan heel wat werken op stapel, zowel bovenlokaal als lokaal.  Wendy Simons, schepen bevoegd voor o.a. publiek domein en mobiliteit, bespreekt hierbij een aantal belangrijke lokale projecten.

Speelpleinstraat/Terlindenhofstraat
Midden dit jaar wordt gestart met de heraanleg van het tweede gedeelte van de Terlindenhofstraat en de heraanleg van de Speelpleinstraat.  De parking wordt volledig heraangelegd, en wordt op een logische manier heringericht.  We zorgen voor 1 inrit en 1 uitrit, wat de circulatie op de parking moet bevorderen en de veiligheid moet verhogen.   In de Speelpleinstraat wordt het rond punt weggehaald zodat we een rechte straat kunnen creëren.  De vrijgekomen ruimte wordt toegevoegd aan het park zodat we extra groene ruimte voorzien.  Daarnaast introduceren we een belangrijk nieuw concept, de fietsstraat.  In de Speelpleinstraat zal de fietser in de toekomst voorrang hebben op het gewone verkeer.  Dat is essentieel aangezien de straat gelegen is tussen twee parken, er een kinderdagverblijf gevestigd is en bovendien ook heel wat kinderen deze verbinding gebruiken om naar school te gaan.    Om de hinder tot een minimum te kunnen beperken, zullen de werken in fases uitgevoerd worden.

Lambrechtshoekenlaan
Ook de werken aan de Lambrechtshoekenlaan gaan dit voorjaar van start.    Hier trachten we met een eerder beperkt budget (zeker in verhouding tot de lengte van de straat) een aantal ingrepen uit te voeren om enerzijds het uitzicht van de middenberm te verbeteren, en anderzijds de parkeergelegenheid te verhogen.   Daarnaast worden ook nieuwe bomen aangeplant, aangezien uit een grondige boomstudie bleek dat de huidige exemplaren jammer genoeg niet behouden kunnen blijven.   We richten het parkeren anders in: we parkeren in de toekomst in dezelfde richting als de rijbaan (dus niet meer haaks parkeren, maar wel langs parkeren).  Dat zal ook de verkeersveiligheid ten goede komen, aangezien het bij haaks parkeren vaak moeilijk is aankomend verkeer te zien.  Vervolgens zal ook RIOLINK, de beheerder van ons riolennetwerk, een aantal aanpassingen in het rioleringsnetwerk uitvoeren om de wateroverlast in deze regio (vooral regio Overhout) aan te pakken.   Tot slot participeert ook de Stad Antwerpen in deze werken, waardoor we nieuwe bushaltes, inclusief nieuwe schuilhokjes, kunnen aanleggen.   Ook hier werken we in fases om de hinder tot een minimum te kunnen beperken.

Frans de L’arbrelaan
De heraanleg van de Frans de L’arbrelaan is een bovenlokaal project, maar verdient in dit overzicht toch een plaats aangezien het een gebied is dat nadien aan het lokaal bestuur overgedragen zal worden.    De werken zullen in het voorjaar aangevat worden en zullen de huidige situatie bestendigen.   Enkele jaren geleden werd de situatie ter plaatse gewijzigd: de straat veranderde van doorgangsweg naar woonstraat.  Het parkeren werd anders ingericht op basis van belijning en de toegang vanuit de Brug van het Sportpaleis werd geblokkeerd.  In dit gebied zijn heel wat werken gepland.   Zo zal de Brug van het Sportpaleis aan de beurt zijn, zodra de Brug van den Azijn klaar is.   Daarnaast zal in de toekomst ook het Duvelsplein aangelegd worden.  De heraanleg van de Frans de L’Arbrelaan is dan ook een eerste stap in een belangrijk traject voor deze regio.

Van Roiestraat & Beukenhofstraat
Maar ook onze reguliere woonstraten verliezen we niet uit het oog.  In samenwerking met RIOLINK pakken we in 2018 ook de Van Roiestraat en de Beukenhofstraat aan.   

U ziet het, er wordt hard gewerkt.  En dat is nodig ook, want de staat van onze straten liet het niet toe om nog langer aan te modderen.  We doen wat nodig is, om een mooier en aangenamer Merksem te creëren. 

Heeft u nog vragen of suggesties?   Contacteer ons dan zeker via merksem [at] n-va.be.  We beantwoorden uw vragen met plezier!

 

Wendy Simons, schepen bevoegd voor mobiliteit, lokale economie,middenstand, openbare werken, markten en foren

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is