Deelname Merksem aan Fortengordel 2015 nog niet zeker

Op 22 oktober 2014

“Het district Merksem wil samen met het het Bescherm- en Actiecomité Fort van Merksem onderzoeken of Merksem deel neemt aan de Fortengordel 2015”. Dat blijkt uit het antwoord dat bevoegd schepen Gilbert Verstraelen gaf aan Merksems districtsraadslid David Dogge nadat deze aan de schepen had gevraagd waarom het district Merksem niet had deelgenomen aan de succesvolle Fortengordel 2014. Volgens Verstraelen had het district Merksem geen uitnodiging tot deelname ontvangen van de provincie om mee op de kar te springen voor de organisatie van de zesde Fortengordel op 18 mei 2014. Deze gordel stond in het teken van de herdenking van 100 jaar Eerste Wereldoorlog. “Mede omdat het district zelf op 21 september een eigen plechtigheid organiseerde werd afgezien van deelname aan de Fortengordel 2014”, volgens Verstraelen. Deelname aan de Fortengordel 2015 lijkt ook niet zeker. Het district Merksem organiseert op 7 juni immers zelf zijn succesvolle Fietseling. Volgens de schepen is het dan ook wachten op het specifiek aanbod voor de bezoekers op 17 mei en de interesse van het het Bescherm- en Actiecomité Fort van Merksem om te bekijken of deelname haalbaar is. N-VA Merksem pleit ervoor om alle Merksemse verenigingen optimaal te betrekken bij zulke evenementen. “Het kan een mooi visitekaartje zijn voor de Merksemse verenigingen en Merksemenaren die nog niet actief deelnemen aan het verenigingsleven stimuleren om dit alsnog te doen”, aldus David Dogge.