District Merksem beloont creativiteit jongeren met nieuwe subsidie

Op 30 oktober 2014

N-VA Merksem is tevreden dat op de districtsraad van donderdag 30 oktober de JES (Jeugd Evenementen Subsidie) goedgekeurd werd. Na evaluatie van het oude fuifsubsidiereglement bleek deze toch niet meer te voldoen aan de noden van de hedendaagse jeugd. Het oude reglement droeg niet bij tot uitbreiding van het aantal activiteiten in, er was zelfs sprake van een achteruitgang. Omdat N-VA Merksem de Merksemse jeugd het recht op organiseren niet willen ontzeggen is onze fractie mee op zoek gegaan naar een positief en betaalbaar alternatief. Een soortgelijke subsidie bestaat al in flink wat Vlaamse steden en gemeenten en hebben daar geleid tot een succesvolle toename van het aantal evenementen en het gaat dan niet enkel over fuiven die door de jeugd georganiseerd worden.

Creativiteit en ondernemerschap laten botvieren

Het nieuwe reglement maakt dat de hedendaagse jongere zijn creativiteit kan laten botvieren. Men hoeft niet meer beperkt te zijn tot een standaard fuif maar de mogelijkheden worden legio, van dansen tot cultuur op hoog niveau.

Het JES reglement zorgt er ook voor dat we investeren in mensen in plaats van stenen. Het is niet te verantwoorden een investering van rond de 360.000 euro in infrastructuur te doen zeker als deze infrastructuur aanwezig is. De capaciteit voor de hedendaagse jongeren fuiven is voldoende aanwezig in de linkerremise van het jongeren centrum. En mocht er dan toch een ruimere locatie nodig zijn hebben we hier in Merksem geluk dat de privémarkt deze mogelijkheid aanbied. En het JES reglement maakt het mogelijk om hier gebruik van te maken.

Geen aanval op Merksemse middenstand organiseren

Het is niet de taak van het district om de privé markt te gaan beconcurreren, je zal het maar mee maken als ondernemer die investeert in een eigen zaak en dan tot de vaststelling moet komen dat de lokale overheid met jouw in concurrentie gaat. Daar doen wij niet aan mee !

Betekent dit dat wij, zoals bepaalde partijen suggereren, blanco cheques gaan uitschrijven aan de Merksemse horeca? Neen.  Maar zoals we al eerder zeiden moet een districtsbestuur besturen en niet optreden als een evenementenbureau. Kan zij flankerende maatregelen invoeren om naar een win-win te streven voor alle belanghebbenden? Zeer zeker.

Om al deze redenen is het bouwen van een polyvalente ruimte/fuifruimte niet wenselijk. Trouwens in de rechter remise van het jongerencentrum zijn reeds 4 polyvalente ruimtes ter beschikking.

JES neemt risico’s bij jongeren weg

De Merksemse bestuursploeg heeft met de invoering van de JES de toelage verdrievoudigd. Dat is ongezien in Vlaanderen. Wij hopen hiermee het financieel risico bij de jongeren weg te nemen zodat zij op een ondernemende en creatieve manier invulling kunnen geven aan hun eigen noden. De zalen van private uitbaters worden, dikwijls ten onrechte  als te duur ervaren. Met de invoering van de JES nemen we dat risico weg en we bieden ondersteuning aan de lokale horeca. Volgens N-VA Merksem winnen dan ook alle partijen bij dit scenario.

David Dogge, Fractieleider N-VA Merksem

Jan Dumon, districtsraadslid N-VA Merksem