District Merksem houdt bruisend feest voor minder geld

Op 27 maart 2015

Onlangs organiseerde het district Merksem naar jaarlijkse traditie het Feest van de vrijwilliger. Dat dit door de vrijwilligers gewaardeerd wordt bewees de massale opkomst. Maar liefst 753 genodigden vonden hun weg naar de viering om te klinken op ons bruisend verenigingsleven. Eigenaardig genoeg vond het feest dit jaar niet plaats in het Merksemse districtshuis en viel het op dat het feest dit jaar aanzienlijk minder geld kostte dan eerder was voorzien. N-VA Districtsraadsleden Chris Morel en David Dogge vroegen in de districtsraad aan districtsburgemeester Luc Bungeneers om tekst en uitleg.

Veiligheidsprobleem

Luc Bungeneers vindt de ontvangst van de vrijwilligers in het district Merksem een belangrijk evenement. Zoals vorige jaren werden de nodige stappen gezet om de ontvangst van een steeds groter wordende groep vrijwilligers in het districtshuis zelf te kunnen ontvangen. Dat het feest niet in het districtshuis kon gehouden worden is te wijten aan het steeds groeiende aantal deelnemers. In het districtshuis mogen, omwille van de stabiliteit van de eerste verdieping, slechts een 300-tal personen opgevangen worden. “Wetende dat we stilaan moeten rekening moeten houden met een  750 –tal deelnemers is dit niet eenvoudig.”, stelt Bungeneers.

10.000 euro bespaard

Door de bevoegde administratie werd voorgesteld om een feesttent te huren en deze te plaatsen op het plein voor het districtshuis zodat de locatie dan toch dezelfde kon blijven als voorzien. Al snel bleek dat de kosten zouden oplopen, temeer omdat er ook tapinstallaties, personeel, een muziekband en andere zaken geregeld moesten worden. “In deze versie zou het feest 18 711,50  euro kosten. En dan was er ook nog het risico op koud en slecht weer, waardoor er eventueel nog extra verwarming zou moeten worden gehuurd. Als goede huisvader en behoeder van de districtsbudgetten kon ik dit niet aanvaarden en ben ik op zoek gegaan naar mogelijke alternatieven.”, aldus de Merksemse districtsvoorzitter.

Geld voor andere zaken

Het district besloot uit te wijken naar Zaal Volkslust, andere zalen zoals Zaal Bart, het Ontmoetingscentrum, het  cultuurcentrum, kasteel Bouckenborgh, de polyvalente zalen van het fort, de sporthal Rode Loop werden bevraagd, maar beschikten niet over voldoende capaciteit of waren niet beschikbaar.

“De grote feestzaal van de Volkslust was de enige zaal, die én over voldoende capaciteit beschikt én nog beschikbaar was voor de reeds geplande dag van 28 februari. Zonder aan kwaliteit in te boeten kostte het feest hier slechts 7673,50 euro in plaats van de geraamde 18 711,50 euro voor een receptie aan het districtshuis in een tent.  Een aanzienlijke besparing. Dat geld kunnen we in Merksem in andere projecten steken.”, stelt Luc Bungeneers.