Gezocht: Nieuwe bestemming voor monument in verval

Op 1 februari 2010

Het Merksems districtsbestuur engageerde zich na het afsluiten van het huidig  bestuursakkoord om, in samenwerking met het stadsbestuur te zoeken naar een nieuwe bestemming voor het Runcvoorthof. De staat waarin het  kasteel, dat gelegen is in het gelijknamige park, verkeert is ronduit alarmerend. Het staat al sinds de ontdekking van asbest in 2005 leeg, er wordt nauwelijks onderhoud aan verricht en nadat enkele ongewenste bezoekers zich toegang hadden verschaft tot het kasteel werden alle ramen en deuren dichtgetimmerd. Tevens werden het hoofdgebouw en de bijgebouwen de laatste jaren niet van rampspoed gespaard. Door de jarenloze verwaarlozing van het pand is de raming voor renovatie reeds opgelopen tot minimaal 9 miljoen euro en als de werken niet onmiddellijk aanvangen zal deze factuur ongetwijfeld nog verder oplopen.

Omdat het wenselijk is dat dit monumentale pand voor Merksem niet verloren gaat herinnert de Merksemse N-VA het Antwerps stadsbestuur nogmaals aan haar verantwoordelijkheid voor het behoud van het erfgoed van haar districten. De Merksemse N-VA wijst het stadsbestuur o.a. op de plannen van Antwerps schepen Leen Verbiest (S.PA) om van Het Steen een ‘sprookjeskasteel’ te maken. Plannen waarvoor bij de gemiddelde Antwerpenaar nauwelijks draagvlak te vinden is. Voor Merksem zou een goed beredeneerd plan dat een nieuwe bestemming geeft aan het Runcvoorthof een kans bieden voor een gedeeltelijke  heropleving van ons sterk verpauperd district. Omdat de nieuwe speeltuin aansluit aan het Runcvoortpark ontstaat op die manier tevens een kans om een kindvriendelijke zone te ontwikkelen.