Grootse plannen voor onze Merksemse reservatiestrook

Op 26 januari 2023

In een alternatievenonderzoeksnota van ‘De Nieuwe Rand’ worden de verschillende alternatieven voor nieuwe verbindingswegen in het Antwerpse onderzocht. Eén van die projecten is de A102. Een nieuw stuk autostrade dat de knoop van de E19 en de A12 verbindt met de E313. Dwars door de reservatiestrook in Merksem dus.

Die reservatiestrook lijkt ook zeer interessant te zijn voor andere projecten. Zo wordt ook nog steeds de piste onderzocht voor een tweede spoorontsluiting die hier zou komen te liggen alsook de befaamde leidingstraat tussen de Antwerpse haven en het Ruhrgebied kan zomaar even door dit stuk groen getrokken worden. Serieuze projecten met een serieuze impact.

Hoewel het district hier weinig tot geen zeggenschap in heeft, volgen we deze projecten wel nauw op en geven we ons advies. N-VA Merksem is altijd heel duidelijk geweest: als uit onderzoek blijkt dat deze projecten nodig zijn, gaan we voor niets minder dan een ondergrondse aanleg ervan. Ook moeten de projecten zo veel mogelijk rekening houden met elkaar en de werkzaamheden goed afstemmen. Het liefst nog worden zowel de A102 als de spoorweg en de leidingstraat samen aangelegd.

Uiteraard moet er ook voldoende aandacht gaan naar de leefbaarheidsfactoren van deze ingrepen. Onderzoek naar geluidsoverlast, impact op het onderliggende wegennet en de natuur, fijn stof, etc. Bestaande infrastructuren zouden niet mogen verdwijnen zonder dat er een deftig alternatief wordt voorzien.

Dit biedt ook de kans om na te denken wat er achteraf kan gebeuren met de ruimte die dan vrijkomt. Zo kan er een natuurlijke verbinding gemaakt worden met het ringpark Groenendaal, dat aangelegd zal worden op en naast de verlaagde ring in Merksem, via de reeds geplande natuurbelevingszone Ijsvogel, die we samen realiseren met het Regionaal Landschap De Voorkempen en Groen Kruis. Een stap dichter naar een ‘groene ring’ rond Merksem.

Maar voor we gaan dromen, eerst die onderzoeken maar eens afwachten. Misschien zorgt de modal shift er wel voor dat die Antwerpse ring minder belast wordt en is die A102 helemaal niet nodig? Vlaams minister Zuhal Demir heeft ondertussen ook de plannen voor de pijpleidingstraat in de diepvries gestoken en gevraagd deze bij te sturen om onteigeningen te voorkomen en de natuurschade te beperken. En ook rond die spoorontsluiting is het stil.

Desalniettemin blijven wij met N-VA Merksem het verloop van deze projecten aandachtig volgen. Onze drijfveer is en blijft de Merksemnaar waar wij de belangen van verdedigen. En uiteraard willen wij deze kostbare groene strook ook het liefst behouden, al dan niet met wat ondergrondse infrastructuur.

Jari Frensch - Districtsschepen bevoegd voor mobiliteit, publiek domein en ruimtelijke ordening
 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is