Heemkundige Kring Merksem wint Gouden Stroboer 2014, districtsvoorzitter Bungeneers houdt sterk pleidooi voor herlocalisering belangrijke collectie

Op 20 september 2014

De ereprijs ‘De Grote Stroboer’ wordt sinds 1996 jaarlijks uitgereikt door het districtsbestuur en toegekend aan een verdienstelijke Merksemnaar of een verdienstelijke Merksemse vereniging, die wegens een bijzondere prestatie op cultureel, sportief, artistiek, sociaal, economisch of technisch vlak aan het district Merksem een extra dimensie heeft gegeven. Districtsvoorzitter Luc Bungeneers gaf aan mee te willen zoeken naar een nieuwe locatie voor de collectie van de Heemkundige Kring.

Belangrijk voor Merksemse identiteit

De prijs gaat dit jaar naar de Heemkundige Kring van Merksem, dat dit jaar trouwens zijn 75ste verjaardag viert.  Mevrouw Lia Somers, die sinds 2009 de HKM voorzit, ontving vandaag uit de handen van districtsvoorzitter Luc Bungeneers (N-VA), de felbegeerde prijs. Het uitreiken van de prijs bewijst hoe belangrijk de Kring voor Heemkunde voor Merksem wel is en hoezeer het fantastisch werk door iedereen wordt gewaardeerd.

Gedurende de voorbije 75 jaar is de Kring voor Heemkunde trouw gebleven aan zijn missie dat tot doel had en heeft alle gegevens en voorwerpen omtrent de geschiedenis van Merksem te verzamelen, te bewaren, te bestuderen en de nodige bekendheid te geven. De heemkundige kring is ons collectief geheugen voor het verleden en het heden maar ook voor de toekomst.

Herlocalisering Heemkundige Kring

Bungeneers gaf ook aan het stockageprobleem waarmee de Heemkundige Kring te kampen heeft te begrijpen: “Het is duidelijk dat het hoogdringend wordt dat er naar grotere of bijkomende huisvesting wordt uitgekeken. Zeker als men weet dat de belangstelling voor heemkunde overhand toeneemt. Bewijs daarvan is dat de oplage van uw tijdschrift ‘De Kijkuit’ sinds 1973 toen met 51 abonnees nu is gestegen naar 460 dit jaar. Een naar mijn bescheiden mening gedroomde locatie zou misschien wel eens de beschermde rechterremise van het Bouckenborghpark kunnen zijn. Het is een prachtlocatie om de door uw Kring georganiseerde tentoonstellingen te laten plaatsvinden. Daarenboven zijn de lokalen van de rechterremise in perfecte staat, waardoor er geen grote geldverslindende verbouwingswerken dienen te worden uitgevoerd. Het zou daarenboven een plek en een project zijn dat door elke Merksemnaar met weemoed en liefde voor de Merksemse geschiedenis zal gekoesterd worden.”, aldus Bungeneers.