Heraanleg Bredabaan is nodig maar roept vraagtekens op.

Op 6 december 2011

 In 2012 wordt de Bredabaan heraangelegd door het Vlaams Gewest (kostprijs 5 à 6 mio EUR). De werken duren 18 tot  20 maanden en zouden in april 2012 starten. Vanaf de Minister Delbekelaan tot aan de Molenlei komt een winkel- en wandelas met twee bomenrijen, zitelementen en waterpartijen. Het Burgemeester Jozef Nolfplein wordt opgesmukt en krijgt ruimte voor terrassen. De parking verschuift naar de achterzijde en de belendende straten. De Frans De L’Arbrelaan en het kruispunt met de Minister Delbekelaan worden in één keer mee betrokken. De Lijn vervangt de tramsporen en legt de sporen dichter bij elkaar. Er komt geen fysieke afscheiding met de. Tram 3 zal het traject van tram 6 volgen en niet langer langs de Frans De L’Arbrelaan rijden. De Bredabaan wordt herleid tot één rijstrook per richting over nagenoeg de hele lengte. Dat kan moeilijk wanneer men bredere voetpaden, fietspaden aan beide zijden en parkeerzones wil. Daarbovenop financiert de stad Antwerpen de kosten voor een laag fluisterasfalt. Dit vraag wel meer onderhoud (poriën zijn groter zodat waterinsijpeling bij vriesweer schade kan aanbrengen). Verder komen er meer comfortabele OV-haltes en fietsenstallingen bij die haltes. De werken duren 18 tot  20 maanden en zouden in april 2012 starten. N-VA Merksem vindt het een goede zaak dat er eindelijk werk wordt gemaakt van de heraanleg van de Bredabaan. Er is al veel uitstel geweest in dit dossier wat de winkeliers weerhoudt om investeringen te doen. De grote uitdaging is om deze lokale en bovenlokale verkeersas te verzoenen met de winkelfunctie die deze boulevard in Merksem bij uitstek heeft. Dat wordt moeilijk wanneer men beseft dat het aantal rijvakken wordt verminderd. Bovendien wordt het gedeelte tussen de Molenlei en Deurnsebaan, tegen alle afspraken in, heraangelegd alvorens men een duidelijke oplossing heeft hoe men het zware vrachtverkeer wil omleiden. De N-VA wil dat rekening wordt gehouden met de voorstellen van o.a. de handelaarsvereniging en schaart zich achter de idee om de bus- en trambaan in geval van verkeersnood mee in te schakelen voor het autoverkeer. Ook voor de hulpdiensten is dit nuttig. Ook moeten de winkels bereikbaar blijven tijdens de duur van de werken. Die duurtijd moet trouwens ingekort worden waar mogelijk. De N-VA stelt zich vragen bij het gebruik bij fluisterasfalt op de Bredabaan. In stedelijke context moeten andere technieken gebruikt worden om lawaaihinder te vermijden. Met fluisterasfalt ben je in een stedelijke context niets : het geluid komt van optrekkende automotoren, het is moeilijk in onderhoud, kans op beschadiging door nachtvorst is groot en  bovendien is het gladder bij het remmen.

Guido Van Den Neucker (secretaris N-VA Merksem)

David Dogge (voorzitter N-VA Merksem)

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is