Kracht van verandering zet zich verder in Merksem

Op 4 december 2014

Op de districtsraad van 20 november 2014 ontvouwde het Merksems districtsbestuur, waar de N-VA de grootste partij is, haar plannen voor 2015. Er wordt opnieuw gekozen voor een evenwichtige inzet van de beschikbare middelen om het bestuurakkoord verder in beleid om te zetten. Wij klopten aan bij de N-VA-vertegenwoordigers in het bestuur voor een reactie.

"Het uitzicht van Merksem zal de komende jaren zichtbaar veranderen", aldus schepen Wendy Simons. "We realiseren de afwerking van het Kluizeveldenplein, de heraanleg van de Rerum Novarumlaan en de heraanleg van de Oude Bredabaan. Verder wordt het kruispunt Merksemheidelaan – Van Praetlei verkeersveiliger aangelegd. Naast deze projecten heeft het district een substantieel budget voorbehouden voor onderhoudswerken, bij winterschade aan wegen en voor het vernieuwen van voet- en fietspaden in een aantal straten (o.a. Korenstraat en Pastoor Campenstraat)."

Districtsvoorzitter Luc Bungeneers kiest ook voor een aantal groene accenten: "In het kader van Groen Hart Merksem worden de projecten Terlindenhofstraat/Speelpleinstraat en Padenstructuur Groen Hart opgestart en wordt er budget voorzien voor de huur van bloementorens om de Bredabaan, na de heraanleg, op te fleuren. Er komt een uitbreiding van het Bouckenborghpark zodat er in ons district ook groene en stille oases blijven bestaan. Als kers op de taart wordt er voor de Merksemse verenigingen 100.000 € geïnvesteerd in het inrichten en bemeubelen van de vier polyvalente zalen in de rechter remise van het Bouckenborghpark."

Schepen Herman Gielen trekt opnieuw voluit de kaart van een sportief Merksem. "We voorzien budget voor het structureel onderhoud van de lokale sportpleintjes en we realiseren de vernieuwing en uitbreiding van de atletiekpiste aan de Rode Loop.", aldus Gielen. Grote sportevenementen zoals Schaal Sels en de Havenpijl worden door het district verder ondersteund.

Ook de Merksemse ondernemers blijven niet in de kou staan. "De heraanleg van de Bredabaan komt in 2015 in haar eindfase. De nood is groot aan ondersteuning en promotie van de middenstand. Het district blijft de oprichting van een nieuwe middenstandvereniging stimuleren waarvoor vanaf 2015 financiële ondersteuning wordt voorzien in het budget.", sluit districtsvoorzitter Luc Bungeneers af.