Kroonplein: Paradijs voor terreinwagens

Op 1 juli 2006

Vooral op het gedeelte tussen de Du Chastellei en de Catershoflaan is de rijbaan zo slecht dat het zelfs voor een robuuste terreinwagen al bijna een uitdaging is.

Op de Dr. Timmermanslaan en (vooral) de Laaglandlaan - wegen die aansluiten op het Kroonplein - is de situatie al niet veel beter.

Eerder al vestigde de jongerenafdeling van de VLD de aandacht op de abominabele staat van de weg en ook buurtbewoners rondom het Kastanjeboomplein voerden vorig jaar actie om de Laaglandlaan te laten hestellen.

Dit weekeinde kwam de jeugd van CD&V/N-VA in actie.

Hans Bogaerts en Nico Selleslags gingen daarbij rigoureus te werk: de rijbaan van het Kroonplein werd afgesloten en passerende automobilisten werd meegedeeld dat verder rijden op eigen risico was.

“Op het Kroonplein mag je 50 kilometer per uur. Maar als je dat doet is het bijna onmogelijk om op de baan te blijven. Er zitten niveauverschillen in van ettelijke centimeters,” zegt Bogaerts.

Bogaerts, achtste op de Merksemse CD&V-lijst voor de komende verkiezingen, denkt ook te weten wat de oorzaak is van de ernstige verzakkingen van het wegdek.

“We zijn er nog nooit in gekropen, maar gekeken naar de ouderdom van de riolering en de vele bussen en auto's die er over rijden kunnen we vermoeden dat die niet al te best is.”

Het is bekend dat herstel van de rijbaan van het Kroonplein het budget van het Kroonplein ver te boven gaat en daarom vinden Bogaerts en Selleslags dat het stadsbestuur moet bijspringen.

“Als men de volledige as Timmermanslaan-Kroonplein-Laaglandlaan wil aanpakken, heeft men het districtsbudget van 3 jaar nodig. Er moet dus ergens anders geld gezocht worden.”

Bij de stad dus, menen Bogaerts en Selleslags.

De kans dat dat gebeurt is overigens zeer klein, en aangezien er in de voornoemde straten ook geen Antwerps schepen die wat bijklust als voorzitter van Aquafin woont, is de kans klein dat de riool - en daarmee ook meteen het wegdek - op kosten van Ri-Ant wordt gerepareerd.

Bogaerts en Selleslags vinden echter dat wanneer het geld voor een volledige heraanleg ontbreekt er aan een noodoplossing gedacht moet worden.

“Nu is het echt levensgevaarlijk! Leg dan tijdelijk een laag asfalt op het Kroonplein, haal de kasseien uit de Laaglandlaan en leg ze weer gelijk. Het is geen volwaardige oplossing, maar afhankelijk van wanneer men echt iets kan veranderen, ook geen weggesmeten geld.”

Districtsschepen voor openbare werken, André Keulemans had voor de begroting van 2007 een constructie bedacht om met geld van het Stoepenplan in ieder geval de Dr. Timmermanslaan en het Kroonplein te vernieuwen, maar nieuwe ontwikkelingen binnen het huidige districtscollege (daarover later meer) hebben ervoor gezorgd dat Keulemans niets meer te zeggen heeft over de begroting openbare werken van 2007.

Het is daarom afwachten waar het districtsbudget voor 2007 naartoe gaat.

Die beslissing valt in september.

Ondertussen rijdt u beter heel voorzichtig over het Kroonplein.