Ludo Van Campenhout: "Nieuwe zone 30 voor Merksem"

Op 21 september 2012

Een groter deel van Merksem wordt zone 30. De nieuwe zone 30 kadert in het beleid van het stadsbestuur om de stad en haar districten verkeersveiliger te maken, met meer comfort voor voetgangers en fietsers.

 Het voorstel is om het gebied tussen de bestaande zones 30 ‘Wildert’ en ‘Omgeving Heirmanstraat’ enerzijds en tussen de Bredabaan en de grens van Schoten anderzijds ook zone 30 te maken. Zo ontstaat er een nieuwe zone 30 begrensd door de Frans de l’Arbrelaan, Bredabaan, Merksemheidelaan, wijk Deuzeld (Schoten), Toekomstlaan, Straalstraat, Deurnsebaan (tussen Sint-Bartholomeusstraat en Straalstraat), Sint-Bartholomeusstraat, Van Stralenlei, Noordkaai, Borrewaterstraat en Eugeen Meeusstraat. De Sint-Bartholomeusstraat, Van Stralenlei en Borrewaterstraat zelf behoren ook tot de zone 30. Daardoor ontstaat er één samenhangende en logische zone 30. Dat is voor de verschillende weggebruikers duidelijker en beter leesbaar.

 Dit voorstel gaat in oktober voor goedkeuring naar de gemeenteraad. Tot de goedkeuring en bekendmaking van de aanpassing van het politiereglement blijft de bestaande verkeerssignalisatie van kracht.

 Voordelen zone 30

Een snelheidsbeperking van 30 km/u heeft heel wat voordelen op het vlak van verkeersveiligheid en leefbaarheid:

  • Minder ongevallen

Het risico op een ongeval is gevoelig kleiner in een zone 30. Bij een lagere snelheid hebben automobilisten immers een breder overzicht over de straat en kunnen ze beter anticiperen op gevaar. Ze kunnen hun auto bovendien sneller tot stilstand brengen: de remafstand van een auto is bij50 kilometerper uur ca.33 meter, bij30 kilometerper uur is dat ca.15 meter.

  • Vlottere verkeersdoorstroming

Hoe kalmer er gereden wordt, hoe minder jachtig het verkeer is. Dat maakt onder meer het invoegen in de verkeersstroom aan kruispunten gemakkelijker. Daarnaast zijn er in een zone 30 minder ongevallen, en dus ook minder verkeersopstoppingen.

  • Minder verkeerslawaai

Auto’s die30 kilometerper uur rijden maken minder lawaai dan auto’s die sneller rijden: door de snelheid te verminderen van50 kilometerper uur naar30 kilometerper uur daalt het lawaai met 3 tot 4 decibel. Dat houdt in dat de gewaarwording van de intensiteit van het verkeerslawaai met de helft vermindert.

  • Hogere leefbaarheid en woonkwaliteit

Een straat is niet alleen een verkeersgebied, maar ook een verblijfsgebied. Een gebied waar iedereen, dus alle verkeersdeelnemers, zich veilig moeten kunnen bewegen en waar het prettig wandelen en fietsen is.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is