Merksem opgenomen in cameranetwerk politie

Op 16 november 2019

De voorbije jaren investeerde Antwerpen fors in de uitbreiding van het cameranetwerk van de lokale politie. Dat zien we in de cijfers. Het aantal veiligheidscamera’s is de vorige bestuursperiode maar liefst vervijfvoudigd. In 2012 waren er een honderdtal camera’s, vooral in de binnenstad. Nu zijn dat er meer dan vijfhonderd.

Het cameranetwerk is ondertussen ook de Ring overgestoken. In 2017 waren Borgerhout extra muros, Deurne en de Bist in Wilrijk aan de beurt. En in juni 2018 besliste het stadsbestuur om ook Merksem toe te voegen aan het cameragebied. De eerste buurten die in aanmerking kwamen, waren de omgeving van de Bredabaan en de buurt van ’t Dokske. Die veiligheidscamera’s zijn ondertussen operationeel.

Districtsburgemeester Luc Bungeneers was al langer vragende partij voor camera’s. Hij was dan ook blij met het nieuws: “Merksem wordt steeds groener en aangenamer dankzij onze investeringen in vernieuwde straten en pleinen. Met camera’s maken we ons district ook veiliger en leefbaarder. Daar plukken alle Merksemnaren de vruchten van: bewoners, handelaars én bezoekers.”

“De camera’s kunnen niet alleen ingezet worden voor de strijd tegen criminaliteit, zoals overvallen en diefstallen,” vertelt burgemeester Bart De Wever. “Ze zijn ook zeer belangrijk voor de aanpak van overlast. Dat kan gaan van sluikstort tot het bewaren van de rust op pleintjes en speeltuinen. Naast de vaste camera’s investeren stad en politie de komende jaren ook in meer mobiele camera’s. Die kunnen politie en stadstoezicht flexibel en gericht inzetten wanneer een bepaalde problematiek opduikt in een buurt, bijvoorbeeld bij een inbrakenplaag of sluikstort.”

Het vaste cameranetwerk in Merksem kan in de toekomst nog verder opgebreid worden. De politie analyseert daarvoor voortdurend wat de noden en opportuniteiten zijn. Maar dankzij de mobiele camera’s kan élke problematiek dus letterlijk in beeld komen.

Met de nieuwe camera’s is er dus een belangrijke stap gezet om van Merksem een nog veiligere thuis te maken.

Bart De Wever, Burgemeester Stad Antwerpen en Luc Bungeneer, Districtsburgemeester Merksem