Merksemse fietsinfrastructuur scoort sterk

Op 20 maart 2015

Vandaag stelde de provincie Antwerpen in het district Merksem de Provinciale Fietsbarometer voor. Daarmee analyseert de provincie Antwerpen de veiligheid, het comfort en het gebruik van bovenlokale fietsroutes. De komende jaren zal de provincie Antwerpen zo’n 3000 kilometer fietspaden analyseren en aan elke lokaal bestuur een gedetailleerd rapport overhandigen. Het district Merksem reageerde alvast enthousiast.

Gedeputeerde voor mobiliteit Luk Lemmens: “Met de Provinciale Fietsbarometer ontwikkelde de provincie Antwerpen een uniek instrument in Europa. De fietsbarometer bundelt informatie over de veiligheid, het comfort en het gebruik van 3000 kilometer fietsroutes. Nergens gebeurt dat op zo’n grote schaal, ook niet in fietsland Nederland. De komende jaren analyseert de provincie Antwerpen het hele functionele fietsroutenetwerk en stelt ze de resultaten ter beschikking van de steden en gemeenten. Deze schat aan informatie helpt beslissingen nemen over toekomstige investeringen in fietsinfrastructuur. Het gaat dan om quick-wins op korte termijn en grootschaligere investeringen op lange termijn.

Districtsschepen voor Mobiliteit Wendy Simons is alvast verheugd met de resultaten die Merksem heeft behaald.  “Uit het onderzoek van de Fietsbarometer blijkt dat 72 % van onze fietsinfrastructuur volledig conform het vademecum van de fietsvoorzieningen is.   In vergelijking met het gemiddelde van de provincie (40 %) en met het gemiddelde van Vlaanderen (32 %) scoort ons district dus zeer sterk!    Slechts in 7 % werd vastgesteld dat er geen fietsinfrastructuur aanwezig was.   Deze vaststelling had voornamelijk betrekking op gewestwegen zoals de Frans de l’Arbrelaan en de Oude Barreellei.  Voor beide straten is het Gewest echter volop bezig met de voorbereidingen voor een heraanleg.  Daarbij wordt uiteraard ook rekening gehouden met de nodige voorzieningen voor de zwakke weggebruiker.”, aldus schepen Simons.

Maar ook lokaal worden er zware inspanningen geleverd om de veiligheid en het comfort van de fietser te verbeteren.  Districtsschepen Simons vervolgt: “In het niet-heraangelegde gedeelte van de Laaglandlaan, net buiten de bebouwde kom, is momenteel nog steeds het snelheidsregime van 70 km/h van toepassing.  Aangezien er weinig ruimte is tussen het fietspad en de rijbaan, is de veiligheid van de fietser daar niet gegarandeerd.  Daarom werd besloten de maximumsnelheid te verlagen tot 50 km/h.

Een lagere max snelheid in de Laaglandlaan maakt het fietspad een stuk veiliger

Ook aan de Vaartkaai worden, in samenwerking met de gemeente Schoten en de Stad Antwerpen, nog dit voorjaar werken opgestart om een fietspad aan te leggen.    Daarnaast wordt deze legislatuur ook jaarlijks een substantieel budget voorzien voor onderhoudswerken aan ons openbaar domein, waar de fietspaden uiteraard onderdeel van uitmaken.  Ook dat zal het comfort en de veiligheid van onze fietser sterk verbeteren.

Tot slot willen we als district ook sterk inzetten op sensibilisering.   Daarom zijn we bezig met de opmaak van een stap-en-trapkaart: een educatief instrument dat bruikbare tips bundelt, herkenbare situaties in kaart brengt en de beste routes voor fietsers in ons district aanduidt.   In samenwerking met de Merksemse scholen willen we met deze kaart onze jongeren zo goed mogelijk informeren over de wijze waarop een fietser zich zou moeten gedragen in het drukke stadsverkeer.”