Merksemse mobiliteit: het roer in handen

Op 20 december 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

Op de districtsraad van donderdag 15/12/2016 werd door Tristan Faes (PVDA) een interpellatie geagendeerd.    De heer Faes verwees naar de gebrekkige dienstverlening van De Lijn en uitte zijn vrees omtrent de bouw van een parkeertoren aan de park en ride Keizershoek, die volgens hem gepaard zou gaan met een vermindering van de dienstverlening voor het openbaar vervoer.

Districtsburgemeester Luc Bungeneers diende hem van antwoord.   Uit dit antwoord bleek duidelijk dat N-VA het roer in handen neemt wat betreft de mobiliteit van de Merksemnaar.    Mede op onze vraag zijn er namelijk meer dan 600 vacatures open gesteld om het personeelstekort bij De Lijn op te vangen.   Niet minder dan 400 van deze nieuwe werknemers zullen in Antwerpen worden tewerkgesteld.   Daarnaast is het zo dat de bouw van een parkeertoren gepland wordt aan de park & ride Keizershoek (grens Merksem /Schoten).  Dit zal de parkeercapaciteit verhogen met niet minder dan 434 parkeerplaatsen.    Uit de cijfermatige analyses en de geplande acties, zoals de inzet van extra lange tramvoertuigen, blijkt dat de nodige maatregelen getroffen werden om de capaciteit van het tram 3 en tram 2 te verzekeren.   

De volledige tekst vindt u hieronder terug.

Geachte heer Faes,

Vooreerst verwijst u naar berichten van vorige week over hoe de lijn naar oplossingen zoekt voor de door de Vlaamse regering opgelegde besparingen.  Deze door sommige vakbondsafgevaardigden -al dan niet moedwillig- verspreide foutieve en leugenachtige informatie werd inmiddels door De Lijn zelf formeel tegengesproken.

De Lijn kampt in Antwerpen inderdaad met een ernstig personeelstekort, maar de interne nota die voorstelde om trams dan maar aan een lagere frequentie te laten rijden is nooit ernstig overwogen. Vervoersmaatschappij De Lijn erkent wel dat er af en toe ritten moeten worden geschrapt door ziekte van chauffeurs, maar spreekt dus tegen dat er structureel in het aanbod zal worden gesnoeid.

"Het aanbod verkleinen en de reiziger op die manier de dupe laten worden van interne problemen is nooit een goed idee", zegt Astrid Hulhoven, woordvoerster van De Lijn. "Wat we wel gaan doen is een tandje bijsteken op het vlak van aanwerving. We gaan nog meer campagne voeren en ook actief contact opnemen met bijvoorbeeld mensen die aan de slag waren bij een bedrijf dat de deuren heeft moeten sluiten, zodat ze zo snel mogelijk bij ons in dienst zouden treden."

De Lijn is voor 2017 op zoek naar 600 mensen voor heel Vlaanderen, waarvan 400 voor Antwerpen. "Dat is niet evident, want chauffeur is een knelpuntberoep waarvoor De Lijn veel concurrentie heeft van de privémarkt en andere vervoersmaatschappijen.  Het is bovendien een zwaar, vaak onderschat beroep, zeker in een stedelijke omgeving als Antwerpen.  Dat er zoveel mensen in korte tijd moeten worden gezocht, zou veroorzaakt zijn door een combinatie van een piek aan zieken en loopbaanonderbrekingen enerzijds en natuurlijk verloop - chauffeurs die met pensioen gaan - anderzijds.

Ook wil ik u meegeven dat er in de nieuwe beheersovereenkomst, voor de eerste keer, wel rekening wordt gehouden met het gegeven dat voor uitbreidingsinvesteringen ook bijkomende exploitatiemiddelen worden voorzien op voorwaarde dat die investeringen een positief effect hebben op de kostendekkingsgraad.  Dat is een historisch engagement en biedt De Lijn een meer zekere toekomst, die vroegere beleidsverantwoordelijken in het verleden blijkbaar niet wilden of konden geven.

Nu over de capaciteitsuitbreiding.

Het nieuwe op te richten parkeergebouw aan de Keizershoek  zal  631 parkeerplaatsen bevatten, op het maaiveld zullen nog eens ongeveer 21 parkeerplaatsen ingericht worden. De huidige P+R heeft een capaciteit van 290 parkeerplaatsen en een gemiddelde bezettingsgraad van 78% (218 parkeerplaatsen) in 2014. Dit wil zeggen dat er in de toekomst een maximale toename van 434 parkeerplaatsen kan zijn t.o. v. de bestaande toestand.

       Op de Bredabaan rijdt de tram tijdens de spitsuren aan een frequentie van 4 min (2 trams (2 en 3) aan een frequentie van 8 min). Omgerekend in plaats-aanbod is dit 7 x 2 x 175 plaatsen of 2.450 plaatsen per uur. Er zijn geen gegevens over de bezetting van de trams. Bij de stad en De Lijn zijn geen meldingen geregistreerd van overbezette trams in Merksem. Als we zouden uitgaan van een bezetting van 80% is er nog een restcapaciteit van 490 plaatsen/uur.
       Voor wat betreft het gebruik van P+R Keizershoek op werkdagen door woon-werkverkeer wordt verondersteld dat er enkel verkeer tijdens de spitsuren wordt gegenereerd en dat tijdens het drukste spitsuur 60% van de wagens toekomen/vertrekken (bron: MOBER Keizershoek, 2015, EGT), dit wil zeggen max. 260 wagens/uur (worst case). De gemiddelde autobezettingsgraad voor het woon-werkverkeer in functie van P+R is 1,2 personen/wagen (bron: idem). Dit wil zeggen dat maximum 260 x 1,2 = 312 personen extra in het drukste spitsuur de tram zullen willen nemen. Zelfs indien de trams vandaag reeds voor 80% vol zitten is er dus nog voldoende restcapaciteit om de extra reizigers van de P+R te vervoeren. Zelfs wanneer 70% van de wagens zou toekomen in het drukste spitsuur (304 wagens) en die een bezetting zouden kennen van 1,5 persoon/wagen (worst worst case) zijn er maximum maar 456 extra OV-gebruikers per uur.
       In het weekend van 25 en 26 maart 2017 zullen alle nieuwe seininstallaties die momenteel worden geplaatst in de metro geactiveerd worden.  Deze investering van 30 miljoen euro zorgt ervoor dat alle nieuwe Albatros-trams door de metrokokers zullen kunnen.

       De Lijn heeft plannen om de Albatrossen in te zetten in Merksem. Deze kunnen 317 reizigers vervoeren, wat bijna het dubbel is van de huidige Hermelijntrams. 
       Op dit moment werkt De Lijn reeds samen met de stad Antwerpen aan het OV-net van de toekomst dat volgens de principes van basisbereikbaarheid uitgewerkt wordt. Streefdoel is om op het einde van de Brabo 2 werken het nieuwe OV-net in dienst te nemen.
       Daarenboven verzekert De Lijn dat van zodra het nieuwe parkeergebouw in gebruik is genomen, zal afhankelijk van het OV-gebruik de nood aan het bijsturen van het OV-aanbod herzien worden.

Tot slot kan ik u nog de juiste timing meegeven van de bouw van het parkeercomplex

       timing parkeergebouw:

   bouwaanvraag indienen: eind januari 2017
   start werken: eind januari 2018
   ingebruikname gebouw: eind januari 2019

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is