“Moeten we een kilometer wandelen voor een tram?” (Gazet Van Antwerpen/10/04/17)

Op 10 april 2017

Wanneer tramlijn zes in juni doorrijdt tot aan de toekomstige P+R Luchtbal, wijzigt het traject van buslijnen 19, 23 en 650. Dat zorgt voor grote bezorgdheid in de Merksemse Nieuwdreef. “Moeten we straks een kilometer naar de Bredabaan wandelen?”, klinkt het. Het buurtprotest lijkt te lonen, want volgens De Lijn is de wijziging “nog niet definitief”.

Buslijn 650 zal niet meer via het centrum van Merksem rijden. Vanaf de P+R Merksem rijdt bus 650 via Ringlaan, ziekenhuis Palfijn, Maantjessteenweg, Victor Govaerslaan en de Havanastraat naar de wijk Luchtbal. Daar neemt de lijn het traject over van de huidige buslijn 23. Dat staat te lezen op de website van vervoersmaatschappij De Lijn. Buslijn 650 zou volgens die communicatie niet langer langs de Nieuwdreef rijden, een belangrijke as in Merksem.

Roger Geubels woont al jaren in de Nieuwdreef. Hij is bezorgd over de plannen. “Er wonen erg veel senioren in onze straat die aangewezen zijn op het openbaar vervoer. Ik ken mensen die hun wagen verkocht hebben omdat er drie bushaltes in onze straat zijn en zij ervoor kiezen om de bus te nemen. Lijn 650 rijdt rechtstreeks naar ziekenhuis Jan Palfijn, waar veel buurtbewoners regelmatig moeten zijn. Als lijn 650 niet langer langs hier rijdt, moeten we eerst ongeveer een kilometer wandelen naar de Bredabaan om daar de tram te nemen naar de P+R Keizershoek aan de Carrefour, om daar over te stappen op de bus. Een kilometer wandelen, dat lukt niet iedereen meer hier in de straat.”

Besparingen

Enkele buurtbewoners schreven al een brief naar De Lijn om hun bezorgdheid uit te drukken. “Het antwoord was onder meer dat de trajectwijziging er komt in het kader van de basisbereikbaarheid en de besparingsmaatregelen.”

Ook schepen voor Mobiliteit in Merksem Wendy Simons (N-VA) maakt zich zorgen. “De Nieuwdreef is een van de belangrijkste assen in ons district. De wijziging die nu op tafel ligt, zou een hele buurt in de kou laten staan. Volgens De Lijn zou de stiptheid door de drukte op het huidige traject niet gegarandeerd kunnen worden. Stiptheid is uiteraard belangrijk en we zouden het kunnen begrijpen als de bus op andere frequenties zou rijden, maar een buurt in de kou laten staan wat betreft openbaar vervoer, dat kan niet. Na het vernemen van de plannen zijn we in overleg gegaan met de stad Antwerpen om andere mogelijkheden te bekijken.”

Bij De Lijn zelf klinkt het dat de trajecten nog niet definitief vastliggen. “Er wordt nog overleg gepleegd en onderzocht hoe we Merksem goed kunnen bedienen. We hebben veel reacties gekregen vanuit het district”, zegt woordvoerster Astrid Hulhoven.

Dat bevestigt ook Antwerps schepen voor Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). “We zijn nog in overleg met De Lijn over de trajectwijzigingen.”

Rebecca Van Remoortere-Gazet Van Antwerpen-