N-VA Merksem verbaasd over selectieve verontwaardiging sp.a-raadslid

Op 22 januari 2015

Op de districtsraad van donderdag 22 januari nam de N-VA-fractie met grote verbazing kennis van de houding van sp.a-raadslid Mostafa Nasali. Die had een probleem met de tussenkomst van N-VA-raadslid Jan Dumon die, tijdens een debat over de jeugdwerking in Merksem, de vraag had gesteld of er binnen het beleid speciale accenten voorzien waren die ervoor zorgen dat migranten optimaal betrokken worden bij de jeugdwerking in ons district.

Het sp.a raadslid had moeite met de term ‘migrant’ en eiste van de districtsvoorzitter dat zulk taalgebruik uit de woordenschat van de districtsraad geschrapt zou worden. Dit leverde verbaasde blikken op bij de N-VA-raadsleden want na een snelle raadpleging van het partijprogramma van sp.a Antwerpen, persteksten van andere sp.a-politici én de webstek van de betrokken vzw waarover gedebatteerd werd (Kras Jeugdwerk) werd al snel duidelijk dat de betrokkenen minder problemen hadden met het gebruik van de term ‘migrant’.

De N-VA hekelde de houding van het raadslid en sprak van selectieve verontwaardiging aangezien de sp.a deze term zelf gebruikt in haar partijteksten. Bovendien bleek uit niets van de tussenkomst van raadslid Dumon dat hij wil zoeken naar een aparte benadering van specifieke doelgroepen om ze beter te betrekken binnen de Merksemse jeugdwerking. “Het is duidelijk dat Vlamingen van andere origine nog steeds de weg niet vinden naar de reguliere jeugdwerking. Daarom moeten alle middelen worden ingezet om de juiste weg te tonen. Participatie beschouwen wij immers als een onmisbare sleutel in een succesvol integratieverhaal.”, klinkt het eenstemmig vanuit de N-VA-fractie.