Nieuw kinderdagverblijf in Merksem

Op 11 december 2015

In januari 2016 openen er twee nieuwe kinderdagverblijven de deuren: Boelieboe in de voormalige portierswoning in de Schansstraat in Hoboken en Fabelfee in de Houthulststraat in Merksem. Boelieboe biedt plaats aan 29 kindjes van 0 tot 3 jaar. In Fabelfee kunnen 24 kindjes van 0 tot 3 jaar terecht. Geïnteresseerden kunnen zich al inschrijven.

Kinderdagverblijven Boelieboe en Fabelfee in Hoboken en Merksem openen vanaf januari 2016 de deuren. Beide kinderdagverblijven komen er  dankzij de beslissing van het Antwerpse stadsbestuur om stedelijke panden te renoveren tot kinderdagverblijf en open te stellen voor kandidaat-exploitanten. De stad verhuurt de panden door middel van een domeinconcessie aan een marktconforme prijs. Schepen voor kinderopvang Nabilla Ait Daoud: “Als stadsbestuur hebben we ervoor gekozen ons meer dan ooit te focussen op de zelfstandige kinderopvanginitiatieven. Het is een meerwaarde voor iedereen dat elke kindplaats wordt ingevuld en dat we de zelfstandige sector verder ondersteunen in het uitbreiden van betaalbare plaatsen.”

In februari 2015 lanceerde de stad Antwerpen een oproep naar kandidaat-exploitanten voor vier stadspanden in Deurne, Hoboken, Berchem en Merksem. Geïnteresseerden konden inschrijven tot begin februari. Na kinderdagverblijf Fonkelfijn, inmiddels opgestart door Partena in augustus 2015, in het districtshuis van Deurne zijn ook  de renovaties van de stadspanden in Hoboken en Merksem afgerond.

(Toekomstige) ouders kunnen kinderdagverblijf bezoeken en kindje inschrijven
(Toekomstige) ouders die hun kind willen inschrijven in kinderdagverblijf Boelieboe kunnen dat doen op www.boelieboe.be,  via mail naar info [at] boelieboe.be of ze bellen naar 0476 86 99 90.

Wie zijn kind wil inschrijven in kinderdagverblijf Fabelfee, kan dat online op
www.partena-kinderopvang.be of via het nummer 09 269 85 73.
Op dinsdag 16 december krijgen ouders meer info over de werking van Fabelfee en kunnen ze het kinderdagverblijf bezoeken. Inschrijven voor dit moment is verplicht via kinderdagverblijven [at] partena-partners.be.

Kinderopvangtoelage
Deze kinderdagverblijven werken met de kinderopvangtoelage van de stad Antwerpen. De stad Antwerpen betaalt hierbij het verschil terug tussen de vaste prijs die de opvang vraagt en de prijs die ouders zouden betalen volgens het inkomenstarief, met een maximum van 14 euro per dag.

Met de opening van deze nieuwe kinderdagverblijven zet de stad weer een stap in de goede richting in het behalen van de Barcelonanorm, waarbij er kinderopvang moet zijn voor 33 op de 100 kinderen.

Verantwoordelijke schepen: Nabilla Ait Daoud, schepen voor kinderopvang