Nieuwe bruggen Albertkanaal moeten buurt heropwaarderen

Op 8 oktober 2008

'Verbetering van de leefbaarheid is één van de doelstellingen van het Masterplan. De noodzakelijke vervanging van de bruggen geeft ons de gelegenheid om aan stadsontwikkeling te doen', aldus Jan Van Rensbergen van de BAM en schepen van Ruimtelijke Ordening Ludo Van Campenhout (Open VLD).

Het duo is erg enthousiast over het huiswerk van architectenbureau uapS. De bruggen zelf zijn bouwkundig nog niet ontworpen. Het team rond architect Erik Van Daele, aangesteld na een Open Oproep onder toezicht van de Vlaamse en stadsbouwmeester, dacht vooral na over hun impact. De districten Merksem en Deurne kregen daarbij ruime inspraak en lijken tevreden met het resultaat, al drukte de Merksemse voorzitter Gilbert Verstraelen (SP.A) zijn bezorgdheid uit over de geplande knip in het verkeer op de Vaartkaai langs het Albertkanaal. Dat zal tot sluipverkeer leiden in de woonwijken, zo is zijn vrees.

Er volgt nu nog een ruimere inspraakronde die later moet uitmonden in concrete bouwaanvragen. De IJzerlaanbrug wordt als eerste afgebroken. Dat kan wel pas gebeuren nadat de werken aan de Noorderlaanbrug, die momenteel aan de gang zijn, volledig achter de rug zijn. Ten vroegste in 2010 dus. Daarna worden de andere bruggen in de richting van Wijnegem vervangen.

De Hoogmolenbrug in Schoten zit niet mee in deze toekomstvisie. 'Het blijft wel degelijk de bedoeling ook die te vervangen door een hogere variant met twee keer één rijvak, maar voor dit project, dat ten vroegste voor 2016 gepland is, moeten nog te veel knopen worden doorgehakt', aldus Jan Van Rensbergen van de BAM.