Reactie van N-VA-Merksem op de persmededeling van Karin Staes

Op 30 september 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

De impact van Oosterweel op Merksem: Groen-schepen Karin Staes vreest in een persmededeling voor een sterke toename van verkeer en luchtverontreiniging. Dat er 19 (!) onjuistheden, verdraaiingen of angstmakerijargumenten in de mededeling staan vergeet ze echter te vermelden. Via onderstaande antwoorden hopen wij mevrouw Staes een duwtje in de goede richting te geven. We willen tenslotte toch allemaal dat Groen van de juiste informatie* voorzien is.

*De normale tekst betreft citaten uit de persmededeling van Karin Staes en Groen Merksem. In het vet onze reactie en de ware weergave van de stand van zaken over Oosterweel.

Een forse toename van het verkeer in de straten van Merksem, (1) een sterke stijging van de luchtverontreiniging vanaf de Groenendaallaan en het schrappen van de geplande eco-wijk  (2) op de plaats van de IJzerlaanbrug. Dat zijn de belangrijkste analyses die Groen maakt in een impactstudie  over de komst van Oosterweel voor Merksem.

1.Plan-MER: de Oosterweelverbinding (OWV), inclusief het verdwijnen van de Ijzerlaanbrug, haalt het meeste verkeer weg van het onderliggend wegennet van alle onderzochte alternatieven.

2.De bouwvergunning project Ijzerlaan gaat uit van een afbraak van de brughelling en aanleg van een fietspad en een grasvlakte, zodat hier een ecowijk kan komen.De stad heeft dit ook in besluitvorming en communicatie bevestigd. Ook de nodige studiestappen naar de realisatie hiervan zijn al genomen. Voor de bouw van de Oosterweelverbinding zal hier tijdelijk een omleidingsweg via Vaartkaai komen rond de bouwput. Deze vergunning zal apart aangevraagd moeten worden en zal slechts tijdelijk vergund worden gelet op de voorwaarde van de stad en district om na realisatie OWV de bestaande woonwijken te verbinden met elkaar door een ecowijk.

“Volgens de huidige plannen wordt het onmogelijk om de Oosterweeltunnel in te rijden aan de Groenendaallaan”, legt districtsschepen Karin Staes uit. “Woon je in Merksem of kom je van verder, dan heb je twee keuzes: ofwel rijdt je naar de Hollandse Knoop (via het Sportpaleis/Bisschoppenhoflaan), ofwel naar de Oosterweelknoop aan het Noordkasteel. Ik hoef er geen tekeningetje bij te maken dat in beide gevallen zowel het plaatselijke verkeer als het doorgaande verkeer in de straten van Merksem fors zal stijgen (3). Het MER-rapport spreekt zelfs van een toename van veertig procent aan de Bisschoppenhoflaan.” (4)

3.Zie de opmerking hierboven over Plan-MER OWV.

4.Het op- en afrittencomplex aan het sportpaleis wordt een volledig afrittencomplex, dit wil zeggen dat men naar het noorden en zuiden op de Ring kan rijden. Tot nu toe kan men enkel naar het zuiden rijden. Daardoor wordt dit op- en afrittencomplex interessanter en zalhet verkeer aantrekken dat nu de op- en afrit vermijdt en door de omliggende wijken rijdt naar andere op- en afritten. Nu moet iedereen door Merksem richting oprit Groenendaallaan om naar het noorden te rijden. Op deze manier wordt sluipverkeer en zwaar vrachtverkeer uit de woonkernen van Deurne-Noord, Merksem en Luchtbal geweerd.Met de directe aansluiting op de Noordersingel ontlast de nieuwe op- en afrit de verkeersituatie aan het Sportpaleis.De Schijnpoortweg wordt zo vrijgemaakt voor stedelijk verkeer en openbaar vervoer. Daarnaast zorgt de uitbouw van de huidige anderhalve aansluiting (Groenendaallaan en halve aan Sportpaleis) naar drie aansluitingen (Groenendaallaan, Sportpaleis, Noordkasteel) voor een betere verdeling van het verkeer over de op- en afritten en dus een extra ontlasting van het onderliggend wegennet.Zo zorgt bijvoorbeeld de Oosterweelknoop dat het verkeer van het noorden van de stad (Eilandje) en het zuiden van de haven niet meer door de woonwijken van Antwerpen naar de Groenendaallaan en/of Schijnpoort moet rijden.

Ook de komst van de tunnelmonden aan de Groenendaallaan baart de Groene Merksemse schepen zorgen. “Er komen hier 2 tunnelmonden bij elkaar: de tunnelmond van de Ring zelf én de tunnelmond van de Oosterweeltunnel erboven. Lokaal heeft dit een enorme negatieve impact op de luchtkwaliteit die ook zal uitstralen naar andere delen van Merksem. (5) Bovendien wordt het hele ‘complex’ aan de Groenendaallaan wel zeer complex. Door de 2 tunnelmonden die hier uit twee richtingen bij elkaar komen, zal de autostrade hier op maar liefst 3 verschillende niveaus  (6) komen te liggen.” Karin Staes betreurt het verder dat de geplande ecowijk, zoals opgenomen in het bestuursakkoord van het district Merksem, er niet zal komen. “Deze wijk zou op de plaats komen waar nu de IJzerlaanbrug staat. Alleen, om het verkeer tijdens de werkzaamheden voor Oosterweel te ontsluiten, zal hier een ontsluitingsweg komen, inclusief geluidsmuren (7). De komst van deze ontsluitingsweg vormt een zware belasting van de woonwijken errond  (8) en betekent wellicht het einde (9) van de geplande ecowijk.”

5.Door de afbraak van het viaduct van Merksem en de vertunneling van de ring onder het Albertkanaal zijn er positieve effecten qua geluid en lucht naar de wijken van Deurne-Noord, Merksem en Antwerpen-Dam. Zoals bij alle tunnels mag aangenomen worden dat er rond de tunnelmonden negatieve effecten kunnen ontstaan, daarom wordt ter hoogte van deze tunnelmonden de afstand ten opzichte van de bewoning gemaximaliseerd en een brede groenbuffer gecreëerd.

6.Vandaag staat alles bovengronds op een viaduct.Dit verdwijnt ondergronds en deels overkapt.

7.Zie hierboven.

8.Neen, vandaag is er een drukkere weg op een talud, met name de Ijzerlaan. Deze zal tijdelijk vervangen worden via de omleiding van de Vaartkaai. Verder wordt de tijdelijke weg ingegraven in de huidige talud om zo de bestaande groenbermen als buffer te gebruiken.

9.Van zodra Vaartkaai opnieuw kan gebruikt worden kan verbindingsweg verdwijnen, ongeveer 3,5 à 4 jaar na start hoofdwerken OWV. En is er ontstaat plaats voor de ecowijk.

De Merksemse schepen zal haar bezorgdheden over de impact van Oosterweel op Merksem op tafel leggen in het districtsbestuur. “Ik wil dat deze bezorgdheden grondig bestudeerd worden en dat er maatregelen worden getroffen om Merksem te ontlasten. “Als partij blijven wij gekant tegen de komst van Oosterweel. Dit project zal een nieuwe  (10) autostrade trekken door het hart van Antwerpen. Wij pleiten voor het Ringland-concept met een volledige overkapping  van de Ring en een scheiding van doorgaand en plaatselijk verkeer.”

10.Dit is een bestaande autostrade die we ondergronds brengen.

IMPACTSTUDIE GROEN: DE VIJF GROOTSTE KNELPUNTEN OP EEN RIJ

De IJzerlaanbrug wordt afgebroken. De bomen aan de Ingenieur Menneslaan worden gekapt (10). Districtsbestuur (en Groen!) wil hier een ecowijk bouwen. Maar ‘tijdens de werken’ komt hier een ontsluitingsweg (11), mét geluidsmuren, om het verkeer tijdens de Oosterweelwerken te ontsluiten. Hoe definitief zal deze ontsluitingsweg zijn? Wat zal dit betekenen voor de woonwijken errond?

11.De bomen worden enkel gekapt aan het brughoofd, waar in 2016 de fietsbrug gebouwd zal worden. De rest van de beplante brughelling blijft bewaard tijdens de tijdelijke omleidingsweg als geluids- en zichtscherm. Dit is net de zone langsheen de woonwijk.

12.Deze weg is tijdelijk, die nadien een ecowijk wordt. De Vaartkaai ter hoogte van de aansluiting naar de haven (aan het Straatsburgdok), wordt geoptimaliseerd zodat deze direct na de afbraak van de tijdelijke weg terug in dienst kan genomen worden (3,5 – 4 jaar).

Het viaduct van Merksem gaat weg en er komt een sleuf in de plaats. Het wordt een bovengrondse (13) sleuf (1m80 boven het maaiveld). Waar nu 10 baanvakken zijn, komen met Oosterweel 16 baanvakken en 60% meer verkeer (cijfers MER-studie). Groen juicht het toe dat het viaduct verdwijnt, maar het verkeer gaat er niet weg en zal in een open sleuf (14) blijven liggen.

13.De enige plaats waar de Ring inderdaad plaatselijk naar boven moet gaan is aan de Schijnpoort, waar de koker van de metro loopt. Dit zal niet zichtbaar zijn omdat het ingepast zal worden in omgeving. Dit geldt voor elk vertunnelingsconcept. Voor en na Schijnpoort ligt de bovenkant van de overkapbare sleuf volledig onder het maaiveld en laat vergroening toe.

14.De hele sleuf wordt zo gebouwd dat deze maximaal overkapt kan worden.

Aan de Groenendaallaan kan je niet de Oosterweeltunnel (de scheldekruising) in. Dat wilt dus zeggen dat de mensen van Merksem ofwel naar de Hollandse Knoop zullen rijden (via Sportpaleis/Bisschoppenhoflaan), ofwel naar de Oosterweelknoop aan het Noordkasteel (via het Eilandje). De mensen van ’t Eilandje zullen hier niet mee gediend (15) zijn, maar evenmin de omgeving rond het Sportpaleis zal ermee gediend zijn. Aan de Bisschoppenhoflaan zal er sowieso 40% meer verkeer komen.

15.Zie hierboven.

Aan de Groenendaallaan wordt het op- en afrittencomplex opnieuw aangelegd. Deze op- en afrit wordt compacter, dan ze nu is (de krul gaat weg). Groen juicht dit toe. Qua aantal baanvakken en het geluid zal het daar wellicht nog wel meevallen. Maar op deze locatie komen er wel 2 tunnelmonden bij elkaar: de tunnelmond van de Ring zelf én de tunnelmond van de Oosterweeltunnel komen er boven. Lokaal is dit nefast voor de luchtkwaliteit (16) .Bovendien wordt het ‘complex’ aan de Groenendaallaan wel zeer complex. De autostrade zal op deze plek op 3 verschillende niveaus komen te liggen (17) (gezien de 2 tunnelmonden die hier uit 2 richtingen bijeen komen)

16.Zie hierboven.

17.Weggebruiker zal dit niet als complex aanvoelen aangezien hij in gescheiden tunnels zal rijden, die conform zijn aan de EU richtlijnen. Elke infrastructurele ingreep aan de ringzone zal complex zijn om te bouwen.

De A102 wordt zowel bij Oosterweel, als bij Meccano, als bij Oosterweel-Noord meegenomen. Dus op dat vlak is er geen verschil. Het is belangrijk dat, als de A102 er komt, dat deze in een geboorde tunnel komt te liggen, zodat natuurgebieden de Oude Landen (18) , Fort van Merksem, Jan Palfijn … gevrijwaard blijven. Bij Oosterweel zal het verkeer van het Noorden dat de Oosterweeltunnel moet nemen, nog via Merksem en de Luchtbal moeten rijden om de scheldekruising te maken. Voordeel (19) bij de andere tracés is dat dat verkeer bij Oosterweel-Noord en Meccano gewoon noordelijk kan blijven om de scheldekruising te maken.

18.Uit plan-MER Oosterweelverbinding blijkt dat zowel Meccano als Oosterweel-Noord negatieve impact zullen hebben op dit natuurgebied.

19.In de plan-MER is aangetoond dat deze alternatieven ontlasten in veel mindere mate dan OWV de zuidelijke ring en de Kennedytunnel die vandaag het meest verzadigd zijn. Reden: oa verkeer komende van E34/E313 (en E19/A12) gaat minder snel omrijden naar verder gelegen noordelijk alternatief en in grotere mate voorkeur blijven geven aan KT dan bij OWV.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is