Rode cijfers voor de Bredabaan

Op 18 februari 2011

De straat combineert een aantal problemen. Zo is er de concurrentie van de baanwinkels op het noordelijke deel van de weg. "De Bredabaan is ook een heel brede straat, met veel verkeer; zo'n omgeving nodigt niet meer uit tot winkelen", analyseert schepen Robert Voorhamme.

Het goede nieuws is dat de straat in 2012 volledig wordt heraangelegd. Het autoverkeer en het openbaar vervoer zullen het met minder plaats moeten stellen ten voordele van de voetgangerszones. De heraanleg is een onderdeel van de strategische visie die de stad opstelde om de winkelstraat te revitaliseren. In zo'n strategische visie bundelt de stad korte- en langetermijnmaatregelen voor een gebied. Beide zijn nodig zegt de schepen, maar specifiek voor de Bredabaan stelt hij toch "dat alles staat of valt met de heraanleg. Als die niet gebeurt, zijn alle andere maatregelen een pleister op een houten been."

Over die heraanleg wordt echter al heel lang gesproken. En is dat ook niet een deel van het probleem, want winkeliers, ketens en investeerders houden niet van onzekerheid? "Dat is onmiskenbaar zo", geeft Voorhamme toe. "Het is wel een erg complex dossier, dat verbonden is met het Masterplan Mobiliteit, maar het is toch een voorbeeld van hoe het niet moet."

Bedoeling is om de hinder tijdens de werken te beperken. Dat is ook nodig, want het kost tijd en moeite om klanten die hun aankoopgedrag hebben gewijzigd terug te winnen. "Reken maar op een half tot driekwart jaar vooraleer je weer op het aantal klanten van voor de werken zit", zegt Mia Vancompernolle van Unizo.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is