Stedelijk Onderwijs wapent zich voor de toekomst

Op 1 september 2010

Het Antwerps Stedelijk Onderwijs is met 50000 leerlingen en 5000 personeelsleden een grote speler in het Antwerpse onderwijslandschap. Merksems N-VA voorzitter David Dogge is lid van de raad van bestuur van het AGB SO, de inrichtend macht van het Stedelijk Onderwijs:”Ons voornaamste doel is om aan de Antwerpse schoolgaande jeugd een zo kwalitatief mogelijk onderwijs aan te bieden. Dit kan volgens ons inzien alleen gebeuren door de scholen optimaal aan hun project te laten werken. Ook de Merksemse scholen van het stedelijke net krijgen daarbij onze aandacht. Zo bekrachtigden we vorig schooljaar het besluit om de bekende basisschool “De Luchtballon” gelegen in de Borrewaterstraat af te scheuren van de Ekerse basisschool “De Kleurenboom. Per 1 september 2010 functioneert deze school als autonome basisschool. Een grotere zelfstandigheid moet deze school toestaan om voluit de ambities van de ouders en de leerlingen te kunnen realiseren. De schooldirectie kan beter ondersteund worden in haar aanpak. Er kan efficiënter en meer op maat gewerkt worden zonder dat het pedagogische project van de school onder druk komt te staan.” De afgelopen maanden is er in samenwerking met de directie van het Stedelijk Onderwijs in de hele stad hard gewerkt om de wachtlijsten in het stedelijk onderwijs aan te pakken. “Door het plaatsen van containerklasjes kan al op korte termijn bekomen worden dat de lessen kunnen doorgaan en dat niemand per 1 september uit de boot is gevallen, toch moeten we waakzaam blijven aangezien we bij de schoolgaande jeugd binnen enkele jaren een explosie van het aantal leerlingen voorzien. We blijven dus alert om de dreigende capaciteitsproblemen het hoofd te bieden. In de praktijk betekent dit dan dat er intensief in het bestaande onderwijspatrimonium geïnvesteerd wordt en dat er nieuwe accommodaties worden aangekocht die voor onderwijsdoeleinden worden aangepast.