Verkeersveiligheidsingrepen in Merksem

Op 19 juli 2013

Het stadsbestuur, het districtsbestuur van Merksem en de lokale politie blijven snelle verkeersingrepen uitvoeren om de verkeersveiligheid te verhogen. Deze week besliste de stad om maatregelen te nemen in het Merksemse Blijvoort. Samen met de reeds eerder goedgekeurde ingrepen in Winterling hoopt de stad de verkeersveiligheid in de wijk te verhogen en het sluipverkeer naar aanleiding van de heraanleg van de Bredabaan te verminderen.

De snelle verkeersingrepen die de veiligheid moeten verhogen zijn de praktische uitvoering van de visie van de stedelijke Staten-Generaal van de verkeersveiligheid. Het gaat om maatregelen die de snelheidslimiet in trage zones afdwingen. Deze week besliste het college om in Merksem maatregelen te plaatsen in Blijvoort. Eerder al keurde het Merksemse districtscollege ingrepen in Winterling goed. Met die maatregelen maken stad en district chauffeurs duidelijk dat ze zich in een trage zone bevinden.

Rijbaankussens, markeringen en plooibakens
In Blijvoort wordt een rijbaankussen geplaatst ter hoogte van de huisnummers 16-18 en 40. Die worden altijd voorzien vlak voor een zijstraat. Naast de rijbaankussens, die chauffeurs moeten aanzetten om vaart te verminderen, komen er markeringen en plooibakens die moeten vermijden dat voertuigen langs de maatregel slalommen.

 
Een voorbeeld van rijbaankussens, hier in de Verschansingstraat (Antwerpen)

In Winterling komt er een rijbaankussen voor de rotonde, komende van de Groenendaallaan. Ter hoogte van de bocht met Blijvoort voorziet de stad in een punaise met paaltje en belijning. In de bocht mag bovendien niet geparkeerd worden, dat wordt aangeduid met belijning.

Meer maatregelen voor meer verkeersveiligheid
Met deze maatregelen wil de stad er voor zorgen dat automobilisten de snelheidslimiet respecteren. Bovendien roept ze alle verkeersdeelnemers op om aandacht te hebben voor elkaar.

Als na snelheidsmetingen door de verkeerspolitie blijkt dat er ergens dringende aanpassingen nodig zijn om de verkeersveiligheid te verhogen in bepaalde straten, kan de stad dus snel tot actie over gaan. In samenspraak met de districten laat ze tijdelijk de nodige aanpassingen uitvoeren. De analyse van de snelheidsovertredingen en het advies om een maatregel te nemen, levert de lokale politie en de mobiliteitsdienst. Na een periode van zes maanden gebeuren er nieuwe snelheidsmetingen om het effect van de maatregelen te meten.

De stad voert deze maatregelen uit na advies van de districten. Een maatregel hoeft niet in de weg te staan van een definitieve heraanleg. Veiligheid én maatwerk staan centraal, zonder de kwaliteit van het straatbeeld uit het oog te verliezen. De stad zal op regelmatige basis nieuwe locaties onder de loep nemen en waar nodig werken laten uitvoeren.

Verantwoordelijken: burgemeester Bart De Wever ; Koen Kennis, schepen voor mobiliteit; Ludo Van Campenhout, schepen voor publiek domein en Wendy Simons, districtsschepen Merksem bevoegd voor mobiliteit en openbare werken
 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is