Vlaams parlementslid Liesbeth Homans in de bres voor heraanleg Bredabaan

Op 30 november 2010

Een dossier waarover U op onze webstek met enige regelmaat een bijdrage terug kan vinden is het dossier over de heraanleg van de Bredabaan. Het opstarten van deze werken dreigde de afgelopen jaren uit te draaien op een ware processie van Echternach. Nadat het er op leek dat in de Vlaamse begroting voor 2011 eindelijk de nodige investeringsruimte was ontstaan om de aanloop naar de werken te doen opstarten, gooide de vrieskou begin 2010 roet in het eten. Door de zware schade die aan de Vlaamse wegen was ontstaan door de strenge vorst moesten financiele middelen vrijgemaakt worden voor herstellingen. Gevolg was dat de investeringen in de heraanleg van de Bredabaan wederom geschrapt werden. Toch is er licht in zicht aan het einde van de tunnel.

Vlaams N-VA parlementslid Liesbeth Homans (Antwerpen) volgt het dossier van de Bredabaan van zeer dichtbij en neemt regelmatig initiatieven om de stand van zaken af te toetsen.

Zo stelde zij in haar functie als Vlaams Parlementslid enkele vragen aan de bevoegde minister Hilde Crevits over de aard van de werken en waarom het zo lang duurt voor er uitsluitsel is over de aanvang van de heraanleg. Uit het antwoord van de minister leerde zij het volgende: “In het verleden werd geen concensus gevonden over het ontwerp. Uit het lopende overleg blijkt dat men nu wel kan evolueren tot een aanbestedingsklaar dossier . Op 25 augustus 2010 vond een ambtelijk overleg plaats tussen de verantwoordelijken van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en de bevoegde schepenen van de stad Antwerpen. Er werd afgesproken dat in overleg met het Vlaamse Gewest, de stad het dossier inhoudelijk verder zal voorbereiden om tot een aanbestedingsdossier te komen. De stad heeft daartoe inmiddels een studiekantoor aangeduid. “

Liesbeth Homans:“Navraag bij bevoegd Antwerps schepen Guy Lauwers (SP.a) leerde ons dat de aanloop van de noodzakelijke heraanleg van de Bredabaan op dit moment in eindelijk in opstartfase zitten. De werken aan de Bredabaan kaderen in een zogenaamde “Module 3-Doortocht herinrichting”. In gewone mensentaal wil dit zeggen dat zo’n project eerst start met het opmaken van een start- en een projectnota. In de startnota worden de verkeerstechnische principes vastgelegd zoals de ligging van het fietspad, de keuze van de kruispunten waar verkeerslichten koment te staan, eventueel af te sluiten zijstraten, de ligging van de tramhaltes, enzovoort. In volgende fase worden deze aanbevelingen gegoten in een ontwerp. Hiervoor is een budget uitgetrokken voor 600.000 euro. De aanbesteding van de werken kan gebeuren na goedkeuring van de projectnota. De goedkeuring en de aanbesteding zijn voorzien voor het voorjaar van 2011. Cruciaal voor deze goedkeuring is niet enkel het akkoord van de Stad Antwerpen maar ook dat van De Lijn en het Vlaams Gewest. De voorbereiding van de aanbesteding zal in 2011 gebeuren, de gunning zal pas voor 2012 zijn. De start van de werken zijn dus zeker nog niet voor morgen maar het dossier is in beweging.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is