Waarom pasten we de verkeerssituatie in de Molenlei aan?

Op 21 maart 2022, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

Een tijdje geleden liet het Agentschap Wegen en Verkeer ons weten dat ze van plan waren een veilige fietsverbinding te maken tussen Merksem en Schoten door fietspaden aan te leggen in de Oude Bareellei. Deze straat is echter te smal om er extra fietspaden aan te leggen en dus zouden beide parkeerstroken gesupprimeerd moeten worden. Gezien de parkeerdruk in de buurt en het feit dat er enkele handelaars gevestigd zijn in de straat, leek het ons een slecht idee om alle parkeerplaatsen er te verwijderen. Omdat we het er wel over eens zijn dat er een veilige fietsverbinding moet komen tussen Schoten en Merksem, stelden we voor om van de Molenlei een fietsstraat te maken. Deze straat maakt dezelfde verbinding als de Oude Bareellei, loopt er parallel mee en sluit aan op de fietsverbinding met de toekomstige fietsstraat in de Du Chastellei, de reeds bestaande fietsstraat in de Speelpleinstraat, via de fietspaden van de Terlindenhofstraat  naar de fietsbrug.

Tijdens de proefopstelling van de fietsstraat in de Molenlei, werd er al snel duidelijk dat er enkele ingrepen moesten gebeuren om de veiligheid van de fietser te kunnen garanderen. De straat was te smal om er veilig in beide richtingen te rijden en er kwam naar boven dat de straat gebruikt werd als sluipweg van Merksem naar Schoten en andersom. Personen- en vrachtwagens reden met topsnelheden door de woonstraat en zorgden voor gevaarlijke situaties. Die wagens en dat vrachtverkeer moeten helemaal niet in de Molenlei zijn. Om van Schoten richting Merksem of andersom te rijden, gebruik je het beste de Oude Bareellei of de Merksemheidelaan/Winkelstap. Die straten kunnen dat verkeer wel aan. We moeten dat sluipverkeer dus weren en naar de juiste wegen leiden.

Om de snelheden in de Molenlei te minderen, werden er buskussens aangelegd en werd de straat op enkele plaatsen zichtbaar versmald. Om het kruisend verkeer tegen te gaan, werd er gekozen om de straat enkelrichting te maken. De knip ter hoogte van de Generaal Mahieustraat is daar om het sluipverkeer tegen te gaan en ze aan te sporen de Oude Bareellei en de Merksemheidelaan/Winkelstap te gebruiken. Wanneer het sluipverkeer doorheeft dat de Molenlei niet meer gebruikt kan worden om de verbinding tussen Merksem en Schoten te maken, zullen ze niet anders kunnen dan de Oude Bareellei en de Merksemheidelaan/Winkelstap te gebruiken en zal er ook geen groeiende verkeersdrukte zijn in de Molenlei, Generaal Mahieustraat, Secretaris Meyerlei, Van Praetlei en andere omliggende straten.

We hadden verwacht dat er in het begin verwarring kon ontstaan bij het veranderen van de verkeersituatie. Om de veiligheid ook dan te garanderen, vroegen we verhoogd toezicht aan de politie. De eerste paar weken werd er enkel gewaarschuwd bij eventuele overtredingen. Uiteraard moet je na een tijdje wel beginnen met handhaven. Dit zorgde afgelopen week voor enkele boetes voor diegenen die weigerden de correcte rijrichting te gebruiken.

Deze proefopstelling, die na zes maanden geëvalueerd zal worden, is er ten voordele van de veiligheid voor fietsers in een fietsstraat. Een fietsstraat die vaak gebruikt wordt door schoolgaande jeugd. We begrijpen dat het omrijden voor de buurtbewoners lastig kan zijn maar een stukje omrijden om de verkeersveiligheid voor onze kinderen te verbeteren, is, toch volgens mij, een kleine maar noodzakelijke opoffering.

Bekijk voor meer info over dit thema ook het interview van schepen Frensch op ATV: https://www.gva.be/cnt/dmf20220320_96562790

Jari Frensch - districtsschepen bevoegd voor mobiliteit, publiek domein en ruimtelijke ordening