U bent hier
Generale repetitie voor nieuwe Bredabaan
De precieze startdatum van de proefopstelling hangt af van wanneer de vierde rijstrook op de Ring wordt aangelegd, maar ten laatste 1 april zal ze een feit zijn. Er is ook niet zoveel voor nodig: de tram- en busstrook wordt afgeboord met witte doorlopende lijnen en de halteplaatsen worden verlengd met tijdelijke constructies en afgebakend met plooibare paaltjes. In de bocht ter hoogte van de Frans de L'Arbrelaan worden meteen de tramsporen vernieuwd.
De politie zal er op toezien dat de nieuwe verkeersregel gerespecteerd wordt. Er blijven in principe overal twee rijstroken beschikbaar voor het wegverkeer. Aan de afslagmogelijkheden, bv. richting Deurnsebaan, wordt niet geraakt, al moeten de afslaande auto's straks wel mee op de zijkant wachten voor de verkeerslichten.
,,Door de halteplaatsen allemaal naar het midden van de baan te verplaatsen en te verlengen, creëren we veiliger op- en afstapplaatsen, bv. aan de Sint- Eduardusschool'', zeg Van Campenhout. ,,Ook voor de middenstand is dit een goede zaak. De Bredabaan blijft optimaal bereikbaar en er komen door het wegvallen van de haltes aan de zijkanten zelfs 35 parkeerplaatsen bij.''
Experiment voor heraanleg
De werken aan de Ring mogen dan wel de aanleiding zijn voor deze herindeling van de Bredabaan, het geeft De Lijn, het Vlaams Gewest en de stad meteen de gelegenheid te experimenteren met het oog op de grote heraanleg van de winkelstraat zelf. Volgens Van Campenhout moeten die al vaak uitgestelde werken eind 2005, uiterlijk begin 2006 eindelijk beginnen.
Het is bekend dat De Lijn ook op de nieuwe Bredabaan bus en tram samen in het midden wil laten rijden, maar in Merksem hebben vooral de handelaars schrik dat zo de rode loper iets te nadrukkelijk wordt uitgerold voor het openbaar vervoer, ten nadele van hun klanten die vaak met de auto komen.
,,Dit is geen generale repetitie want we houden nu bv. geen rekening met de fietsers, maar het zal ons veel leren.